Als je mail verstuurd dan kan het gebeuren dat het (onterecht) als spam wordt gezien. Je krijgt dan een foutmelding terug. In deze handleiding leggen wij uit wat deze foutmelding betekend en hoe je dit kunt oplossen.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- 1. Controleer de instellingen van de SMTP server
- 2. Controleer de inhoud van het bericht
- 3. Check voor virussen en malware
- 4. Ontvang je nog steeds de foutmelding bij het versturen?
Inleiding
Als je mail wordt gekenmerkt als spam krijg je de melding: "550 the content of this message looked like spam." Het verzonden bericht kan dan niet worden afgeleverd.
Je krijgt deze melding omdat de spamfilter je mail op bepaalde kenmerken checkt en hiermee bepaald dat er een grote kans is dat het een spambericht is. Ieder mailbericht wordt door het spamfilter beoordeeld met punten (score). Deze score wordt opgebouwd middels bepaalde kenmerken zoals:
- de reputatie van de verzonden mailserver en of deze bijvoorbeeld op een bloklijst staat
- of de inhoud geen schadelijke content bevat
- de content zelf zoals bepaald woordgebruik
Als je geen spam hebt verstuurd maar je bericht krijgt toch een hoge score dan kun je onderzoeken waar dit door wordt veroorzaakt. We bespreken de belangrijkste oorzaken.
1. Controleer de instellingen van de SMTP server
De meeste inkomende spamfilters controleren of voor de versturende server authenticatie vereist is. Dit is namelijk bij veel uitgaande servers het geval. Binnen jouw e-mailprogramma kun je de SMTP instellingen nakijken. Gebruik daarvoor dit artikel.
2. Controleer de inhoud van het bericht
Controleer of het e-mailbericht geen inhoud heeft waardoor het op spam lijkt. Je kunt dan denken aan de volgende dingen:
- Veel hoofdletters en uitroeptekens in het onderwerp
- Valuta tekens zoals $ of €
- Veel URL's in de tekst
- Bijlage maar geen tekst in de mail
3. Check voor virussen en malware
Het kan zijn dat jouw computer, website of mailaccount gehackt is. Controleer de computer(s) waarop het e-mailadres ingesteld staat op malware of schadelijke software. Er zijn diverse (gratis) programma’s op de markt die je hiervoor kan gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn: Microsoft Security Essentials, AVG, Malwarebytes.
4. Ontvang je nog steeds de foutmelding bij het versturen?
Stuur dan een e-mail via het supportportaal met de originele berichtheaders, dan kijken we het graag even voor je na.