Hieronder vind je veelgestelde vragen en tips over het programma MijnWebsite. Met MijnWebsite klik en sleep je eenvoudig jouw website in elkaar. Technische kennis is niet nodig.
Inhoudsopgave
- 1. Algemeen
- Wat is MijnWebsite?
- Waar vind ik MijnWebsite?
- Hoe kan ik MijnWebsite upgraden?
- Hoe maak ik een wijziging in MijnWebsite ongedaan?
- Hoe kan ik pagina’s verplaatsen/verwijderen/kopiëren/beheren?
- Wat zijn broodkruimels?
- Hoe begin ik opnieuw met MijnWebsite?
- Wordt er een back-up gemaakt van MijnWebsite?
- Cookiemelding in MijnWebsite
- Waar stel ik mijn favicon in?
- 2. Inhoud toevoegen / beheren
- Hoe maak ik een pagina aan?
- Hoe verwijs ik een pagina door?
- Hoe voeg ik een lay-outblok toe?
- Waarom zie ik niet alle lay-outblokken?
- Hoe plaats ik inhoud op mijn website?
- Hoe plaats ik een (download) bestand of .pdf op mijn website?
- Wat is eigen HTML en hoe voeg ik dit toe?
- Hoe voeg ik social media toe aan MijnWebsite?
- Hoe maak ik een webshop aan in MijnWebsite?
- Hoe voeg ik blog artikelen toe in MijnWebsite?
- 3. Afbeeldingen
- Hoe wijzig ik een achtergrond afbeelding?
- Hoe wijzig ik een showcase/header afbeelding?
- Waarom zit er een limiet op het aantal afbeeldingen dat ik kan uploaden?
- Waar vind ik geschikte afbeeldingen voor mijn website?
- Welke afbeeldingformaat adviseren jullie mij?
- 4. Opmaak
- Hoe wijzig ik mijn standaard lettertype binnen MijnWebsite?
- Hoe wijzig ik de regelafstand?
- Hoe lijn ik mijn content goed uit?
- Waarom zit er standaard een lijntje onder mijn titel?
- Hoe wijzig ik kleuren?
- Waarom valt mijn navigatie over mijn content?
- Waarom valt mijn logo of tekst buiten beeld op mijn smartphone?
- 5. Publiceren & vindbaarheid
- Hoe publiceer ik mijn website?
- Waarom kan ik niet publiceren?
- Kan ik ook een preview bekijken van mijn website?
- Wat betekent H1/H2/H3?
- Hoe word ik beter gevonden in Google?
- Wat zijn metatags en metabeschrijvingen?
- Marketingcampagne met Kliken
- Waar stel ik SSL in voor mijn website?
- Bekijk onze Webinar over MijnWebsite
1. Algemeen
Wat is MijnWebsite?
MijnWebsite is software waarmee je je eigen website bouwt. Zonder technische kennis zet je eenvoudig je eigen website online, door middel van 'drag & drop'. Je vindt MijnWebsite in je klantomgeving Mijn Account bij 'Mijn Producten'.
Het aantal pagina’s en de beschikbare mogelijkheden zijn afhankelijk van het pakket dat je hebt.
Zodra je bent ingelogd in Mijn Account kun je meteen aan de slag. Wil je een uitgebreidere website maken? Kies dan voor één van onze hostingpakketten.
Waar vind ik MijnWebsite?
Je vindt de beheeromgeving van MijnWebsite in Mijn Account. Klik in Mijn Account op het linkermenu op 'MijnWebsite' om een nieuwe MijnWebsite-website te maken, of een bestaande MijnWebsite-website aan te passen. Bij elke domeinnaam krijg je gratis een Lite-versie van MijnWebsite. Heb je een hostingpakket, dan kun je nog veel meer met MijnWebsite.
Hoe maak ik een wijziging in MijnWebsite ongedaan?
Met de undo-functie maak je eenvoudig bijna alle aanpassingen ongedaan. Dit kan bijvoorbeeld voor het verplaatsen van content, een aanpassing in tekst of kleur, of het terugzetten van verwijderde blokken. Je vindt het pijltje voor undo linksboven in MijnWebsite. Deze stap-terug-knop kan wijzigingen in de afgelopen 24 uur terugdraaien.
Hoe kan ik pagina’s verplaatsen/verwijderen/kopiëren/beheren?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Pagina’s’ om het pagina menu te zien. Klik daar op het pijltje naast de betreffende pagina. Je ziet dan de opties om die pagina te beheren.
Wat zijn broodkruimels?
Broodkruimels zijn een vorm van navigatie op websites. Hierbij wordt de locatie in de website weergegeven door een lijst van bovenliggende pagina’s, in hiërarchische volgorde. Elk van bovenliggende pagina’s is gewoonlijk aanklikbaar. Je kan de broodkruimels per pagina op de gewenste plek in je website slepen.
Hoe begin ik opnieuw met MijnWebsite?
Je begint opnieuw door in het menu van MijnWebsite naar ‘Design’ te gaan. Klik vervolgens op ‘Kies ander design’ zodat je de templates ziet. In dit venster vind je linksonder een checkbox met de tekst ‘Zet mijn website terug naar de begin-indeling’. Vink dit hokje aan en kies de template die je wilt gebruiken.
Wordt er een back-up gemaakt van MijnWebsite?
Nee, er wordt geen back-up van je MijnWebsite-website gemaakt. Er worden wel back-ups van de volledige server gemaakt. Deze back-ups zijn niet geschikt voor het terugzetten van één website. Heb je per ongeluk inhoud verwijderd? Gebruik dan de 'ongedaan'-knop in MijnWebsite.
Cookiemelding in MijnWebsite
Het programma MijnWebsite gebruikt zelf geen cookies. Wil je toch een cookiemelding instellen, ga dan in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Instellen’. Hier vind je een optie 'Cookie melding'. Vink het hokje aan en vul de velden in. Klik vervolgens op 'Opslaan'. Gebruik je Google Analytics, dan raden wij je aan een cookiemelding in te stellen.
Waar stel ik mijn favicon in?
Een favicon is een icoon in de adresbalk of het tabblad van de website. Ga hiervoor in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Instellen’. Onder het kopje 'Favicon' in het pop-up menu kun je je eigen favicon uploaden. Doe dit door op ‘Kies een eigen favicon’ te klikken.
2. Inhoud toevoegen / beheren
Hoe maak ik een pagina aan?
In MijnWebsite maak je eenvoudig een extra pagina aan;
- Klik links in MijnWebsite op de optie 'Pagina's';
- Klik onderaan het submenu op de witte knop 'Pagina toevoegen';
- Geef de pagina een naam en kies of je de pagina wil weergeven in het menu;
- Sla de nieuwe pagina op.
Klik vervolgens op het pijltje naast de nieuwe pagina, je krijgt dan alle paginaopties te zien:
- Bewerk: de paginanaam wijzigen, weergeven in het menu ja/nee, startpagina maken
- SEO: de vindbaarheid van de pagina vergroten door een beschrijving en zoektermen op te geven
- Instellen als subpagina: hier kun je aangegeven of deze pagina een hoofd- of subpagina is
- Pagina omhoog verplaatsen: de pagina komt dan eerder in je menubalk
- Pagina omlaag verplaatsen: de pagina komt dan later in je menubalk
- Verwijderen: hiermee verwijder je de volledige pagina
- Kopieren: de volledige pagina kopiëren zodat de inhoud/instellingen meegaan naar een nieuwe pagina
- Wachtwoord: een pagina beveiligen met een wachtwoord, zodat de inhoud niet voor iedereen zichtbaar is
- Doorverwijzen: de pagina doorverwijzen naar een andere inhoud binnen of buiten je website
- Subpagina toevoegen: een subpagina aan deze pagina toevoegen
Hoe verwijs ik een pagina door?
Je kunt een pagina doorverwijzen naar een andere locatie. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer de inhoud van de pagina is verplaatst en je bezoekers naar de juiste plek wilt verwijzen. Je hebt twee opties:
- Doorverwijzen binnen je website: via een keuzebalk selecteer je naar welke pagina je wilt verwijzen
- Doorverwijzen buiten je website: via een invulveld typ je de url waar je naartoe wilt verwijzen
Vervolgens sla je de wijziging op. Vergeet niet de wijziging te publiceren om het live te zetten.
Hoe voeg ik een lay-outblok toe?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar 'Layout'. Kies het gewenste lay-outblok en sleep deze naar je website.
Waarom zie ik niet alle lay-outblokken?
Onze designers hebben per thema ingesteld welke lay-outblokken mogelijk zijn. De lay-outblokken kunnen dus verschillen dus per thema. Wijzig je tussendoor van thema dan kunnen er ‘oude’ lay-outblokken uit het vorige thema blijven staan, zonder nieuwe vormgeving.
Hoe plaats ik inhoud op mijn website?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar 'Inhoud'. Kies het gewenste inhoudsblok, bijvoorbeeld een tekstblok, afbeelding of contactformulier. Sleep deze vervolgens naar een lay-outblok in je website.
Hoe plaats ik een (download) bestand of .pdf op mijn website?
Er zijn 2 manieren om een (download)bestand toe te voegen op de website:
I De makkelijkste manier is via de functie van MijnWebsite zelf:
- Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar 'Inhoud';
- Kies het voor 'Bestand download' en sleep deze vervolgens naar een lay-outblok in je website;
- Klik in het blok op 'Selecteer bestand' om een bestaand bestand te selecteren of een nieuw bestand toe te voegen. Bij 'Selecteer icoon' kun je ook nog het icoontje kiezen dat bezoekers voor de bestandsnaam zien.
II Een andere manier is via een link naar een bestand op de server;
- Maak een subdomein aan in de Hostingmanager en installeer gelijk een SSL-certificaat zodat je via https het bestand kunt aanroepen;
- Upload je bestand in op de server via een FTP-programma of via je Hostingmanager en plaats deze in de rootfolder van je subdomein;
- In MijnWebsite kun je vervolgens een link maken naar dit bestand. Dit kan via een tekstlink (waarbij het woord linkt naar het bestand) of via een button. De link van het bestand is dan de subdomeinnaam die je hebt aangemaakt bij stap 1, gevolgd door de bestandsnaam; sub.domeinnaam.nl/debestandsnaam
Voorbeeld bestand via link:
Stel je subdomeinnaam is 'info.yourhosting.nl' en het bestand heet 'folder123.pdf', dan is de link: info.yourhosting.nl/folder123.pdf
Let op, dit is hoofdlettergevoelig! Heeft je bestandsnaam een hoofdletter, dan schrijf je die in de link ook met een hoofdletter.
Wat is eigen HTML en hoe voeg ik dit toe?
Met de Eigen HTML-widget kun je extra scripts en code aan je website toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan CSS-styling, widgets en JavaScript-plugins. Ga hiervoor in het linkermenu van MijnWebsite naar 'Inhoud'. Sleep 'Eigen HTML' naar de plek waar je je eigen code op de website wilt tonen.
Hoe voeg ik social media toe aan MijnWebsite?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Inhoud’. Sleep de functie ‘Social Media’ naar de juiste plek in je website. Hier voeg je eenvoudig de naam van jouw social media-account toe. In de meeste gevallen is het gedeelte in de url achter / je accountnaam. Alleen LinkedIn wijkt af, hier voer je in: /in/JeAccountNaam/.
Bijvoorbeeld: Onze Facebook-pagina is https://www.facebook.com/Yourhosting.nl/. De accountnaam is in ons geval dus ‘Yourhosting.nl/’ . Bij het social mediablok in MijnWebsite voeren wij bij de accountnaam dus in: Yourhosting.nl/ .
Hoe maak ik een webshop aan in MijnWebsite?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Webshop’ en klik hierop. Er verschijnt een pop-up venster waar je je webshop kunt inrichten. Kijk voor meer informatie over een webwinkel in MijnWebsite bij de veelgestelde vragen van MijnWebsite Winkel.
Hoe voeg ik blog artikelen toe in MijnWebsite?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar 'Inhoud'. Hier zie je de optie ‘Blog/Nieuws’ staan, sleep deze in je website. Er wordt een inhoudsveld genaamd ‘Artikelen’ geplaatst. Wijzig hier naar de gewenste instellingen en sla de wijziging op.
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Blog’ en klik op de button ‘Nieuw artikel’. Er verschijnt een pop-up, plaats hier je artikel inclusief afbeelding. Klik vervolgens op ‘Opslaan’. Lees ook onze tips over bloggen in onze blogs 'Je eigen blog maken? Volg deze 7 stappen' en 'Bloggen, waar let je op?'
3. Afbeeldingen
Hoe wijzig ik een achtergrond afbeelding?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Design’ en klik vervolgens op ‘Kies achtergrond’. Er verschijnt een pop-up. Hier kun je de gewenste afbeelding uploaden of selecteren. Het wijzigen van de achtergrond afbeelding is niet bij alle thema's mogelijk.
Hoe wijzig ik een showcase/header afbeelding?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar 'Layout' en ga met je muis op het blok ‘Showcase’ of ‘Header afbeelding’ staan. Aan de linkerkant zie je meerdere iconen verschijnen, klik op het icoon met de afbeelding. Er verschijnt een pop-up venster waar je een afbeelding kunt uploaden of selecteren.
Waarom zit er een limiet op het aantal afbeeldingen dat ik kan uploaden?
Het aantal afbeeldingen dat je kunt uploaden in MijnWebsite is afhankelijk van je pakket. Wil je meer afbeeldingen toevoegen, dan kun je je pakket upgraden. Het aantal afbeeldingen dat je kunt toevoegen per hostingpakket vind je terug bij de specificaties van je pakket.
Waar vind ik geschikte afbeeldingen voor mijn website?
Wil je een foto op je website gebruiken, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de rechten van de afbeeldingen. Op sommige afbeeldingen zit copywrite. Op de volgende websites kun je mooie foto’s voor je website of webwinkel vinden: Pexels, Pixabay, Picjumbo.
Welke afbeeldingformaat adviseren jullie mij?
Onze designers adviseren bij de showcase en header afbeeldingen gebruik te maken van afbeeldingen van maximaal 1200 pixels breed. Bij overige afbeeldingen (denk bijvoorbeeld aan de galerij) maximaal 800 pixels breed.
Tip: Maak gebruik van kleinere afbeeldingen, dit zorgt voor een snellere laadtijd voor je bezoekers. Webresolutie is 72 dpi (pixeldichtheid).
4. Opmaak
Hoe wijzig ik mijn standaard lettertype binnen MijnWebsite?
Per thema staan er één of meerdere lettertypen ingesteld bij ‘Design’ in het MijnWebsite-menu. Klik bij 'Design' op 'Lettertypen' om een wijziging te doen in alle platte tekst, pagina titels, logo, navigatie of button lettertypes. Je hebt hier keuze uit meer dan 130 verschillende lettertypen.
Hoe wijzig ik de regelafstand?
Je wijzigt de regelafstand door een 'harde enter' te geven, of met de toetscombinatie ‘Shift + Enter’.
Hoe lijn ik mijn content goed uit?
Waar een zin wordt afgebroken verschilt per beeldschermresolutie. Dit zorgt ervoor dat op je computer zinnen keurig worden afgebroken. Bekijk je dezelfde webpagina op een groter of kleiner beeldscherm, dan kan de uitlijning er anders uitzien.
Tip: zorg dat het aantal tekstregels en karakters gelijk is aan elkaar.
Waarom zit er standaard een lijntje onder mijn titel?
Bij een aantal thema's staat een lijntjes onder de titel ingesteld, vaak op de titel genaamd H2. Dit is bijvoorbeeld zo bij de thema’s Watersport of Barber. Wil je dit niet, kies dan een ander thema bij 'Design' in het MijnWebsite-menu.
Hoe wijzig ik kleuren?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Design’. Klik vervolgens op ‘Kleuren’ om een uitklapmenu met kleurselectors te zien. Afhankelijk van het thema kun je de kleuren van verschillende onderdelen wijzigen.
Waarom valt mijn navigatie over mijn content?
Bij een aantal templates valt de menubalk over de content. In de ontwikkelomgeving kan je dit helaas niet terug zien en gebruiken we de kleur grijs om dit te markeren. Op de preview- en liveomgeving is dit transparant. Daarnaast valt de navigatie op de preview en live-omgeving soms over de content. Dit kun je oplossen door extra 'spacers' toe te voegen tussen de navigatie en header-image of showcase lay-outblok. In de preview kun je testen of het naar wens is.
Waarom valt mijn logo of tekst buiten beeld op mijn smartphone?
Wanneer je logo, tekst of titel veel karakters bevat in combinatie met je gekozen lettertype grootte, kan het zijn dat het buiten beeld valt. Je lost dit op door het logo of de titel te verkleinen, of een spatie tussen het woord/logo te plaatsen. Hierdoor wordt het netjes afgebroken en valt het perfect op het scherm. Een andere mogelijkheid is om het aantal karakters in de tekst van het logo in te korten of een logo te uploaden via de optie 'afbeelding'.
5. Publiceren & vindbaarheid
Hoe publiceer ik mijn website?
Ga naar de bewerkomgeving van MijnWebsite. Klik rechts bovenin op de roze knop 'Publiceer' om (aanpassingen op) je website live te zetten. Publiceer je je website voor het eerst, dan duurt het maximaal 4 uur voordat je website live staat. Wijzigingen die je hierna publiceert gaan wel direct live.
Waarom kan ik niet publiceren?
Lukt het niet om je website te publiceren, dan werk je waarschijnlijk in de demo-omgeving, of gebruik je opties die niet binnen je pakket vallen. Upgrade dan naar een groter pakket waar de opties wel onder vallen. De MijnWebsite-opties van de hostingpakketten vind je bij de pakketspecificaties. Lukt het toch nog niet, neem dan contact op met de klantenservice.
Kan ik ook een preview bekijken van mijn website?
Nieuwsgierig hoe je website eruit komt te zien voor jouw bezoekers? In MijnWebsite kun je een preview zien van jouw website op desktop, tablet of mobiel. Ga hiervoor naar de beheeromgeving van MijnWebsite en klik links bovenin op het icoontje van het betreffende apparaat.
Is MijnWebsite responsive, en kan ik mijn website ook met een smartphone of tablet bekijken?
Ja, MijnWebsite is responsive. Dit betekent dat de website zich aanpast aan het apparaat waarop je website bekeken wordt. Ben je benieuwd hoe je website er vanaf een ander apparaat uitziet, bijvoorbeeld vanaf een telefoon? Klik dan binnen MijnWebsite links bovenin op het apparaat waarvan je graag een voorbeeld wilt zien.
Wat betekent H1/H2/H3?
H1, H2 en H3 zijn heading tags. Deze tags zijn belangrijk voor je SEO (vindbaarheid op zoekmachines). Een goed boek heeft hoofdstukken, paragrafen en subparagrafen. Zo bouw je ook je website op. Het hoofdonderwerp geef je meestal aan in een H1-tag en tussenkoppen kan je opbouwen in H2 en H3.
Op deze pagina is 'FAQ MijnWebsite' bijvoorbeeld een H1 en de vragen zijn H2.
Hoe word ik beter gevonden in Google?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google. Stel bijvoorbeeld meta beschrijvingen en trefwoorden in. De metabeschrijving voor je gehele website stel je in onder ‘Instellen’ in het linkermenu van MijnWebsite. Geef hierin aan waar je website over gaat. Ook kun je dit per pagina instellen. Ga hiervoor links in MijnWebsite naar ‘Pagina’s’. Klik vervolgens op het pijltje naast de betreffende pagina om het menu open te klappen. klik hier op ‘SEO’. Je ziet hier invulvelden voor ‘Pagina titel’, ‘Meta beschrijving’ en Trefwoorden’.
Wil je juist dat een bepaalde pagina niet zichtbaar is voor bezoekers, gebruik dan de optie ‘Verbergen voor bezoekers’.
Wat zijn metatags en metabeschrijvingen?
Met metatags en metabeschrijvingen maak je je website vindbaar in zoekmachines zoals Google. Voor iedere pagina kun je metatags en een metabeschrijving opgeven. De metatags gebruik je om keywords (sleutelwoorden) van de betreffende pagina op te geven. De metabeschrijving gebruik je om een korte samenvatting van de pagina te geven. Zoekmachines bepalen met metatags of je website bij een bepaalde zoekopdracht getoond wordt.
De metabeschrijving gebruiken de zoekmachines voor het kleine stukje tekst onder de link in de zoekresultaten. Hoe relevanter die tekst of de steekwoorden zijn, hoe hoger de zoekmachines je website indexeren. Je komt dan dus hoger in de zoekresultaten terecht. Let wel goed op dat je geen woorden en omschrijvingen invult die niet van toepassing zijn. Zoekmachines zijn strenger geworden en geven strafpunten voor foutieve metatags en -omschrijvingen.
Marketingcampagne met Kliken
Kliken is een marketingplatform waarmee je eenvoudig diensten en producten promoot. Met Kliken maak je in een handomdraai online advertenties en marketingcampagnes. Via de app kun je deze eenvoudig bekijken en beheren. Je hebt geen kennis van Google AdWords nodig om succesvol te zijn. Dankzij gedrags- en voorspellende analyses en optimalisatie-algoritmen verbetert Kliken je campagneprestaties. In de loop van de tijd worden aanpassingen gemaakt die meer van je budget toewijzen aan de beste zoekwoorden. Kortgezegd helpt Kliken je dus om je bedrijf online te laten groeien met Google.
Je vindt de Kliken via het hoofdmenu in MijnWebsite. Klik om 'visitors' en volg de stappen op je scherm. De mobiele Kliken-app en het gebruik van de Kliken-software voor analyse van je website is gratis. Bij Kliken betaal je voor campagnes, dit bestaat uit de maandelijkse advertentue-uitgaven die je aanmaakt plus de maandelijkse onderhoudskosten. Dit is een service van maand tot maand die op elk moment kan worden geannuleerd. Kijk voor meer informatie over Kliken en voor prijzen en veelgestelde vragen op het Kliken Help Center.
Waar stel ik SSL in voor mijn website?
Ga in het linkermenu van MijnWebsite naar ‘Instellen’. Onder het kopje 'SSL' vind je een checkbox met ‘Schakel SSL in voor deze website’. Vink dit hokje aan en klik op 'Opslaan'.
Bekijk onze Webinar over MijnWebsite
Ook handig: