Migratie MijnWebsite naar Site.pro

De webbuilder MijnWebsite stopt. In februari zetten we daarom alle MijnWebsite-websites over naar Site.pro. Deze informatiepagina geeft je antwoord op de veelgestelde vragen over de migratie.

Inhoudsopgave


I Migratie


II. Bewerken van je website 


III. Vindbaarheid en SEO


I Migratie

Waarom stoppen jullie met de sitebuilder MijnWebsite?

Onze leverancier van MijnWebsite stopt per 31 maart 2023 met het aanbieden van dit websiteprogramma. We hebben daarom gezocht naar een goed alternatief voor onze klanten, en dit gevonden in Site.pro. Onze klanten die gebruikmaken van MijnWebsite sturen wij in januari 2023 een e-mail over het uitfaseren van MijnWebsite en de overgang naar Site.pro.


YeJrupkmnQji42krHgoF2jjuLP4wAuigsA


Waarom is de keuze op Site.pro gevallen?

Onze insteek voor een websitebuilder is altijd geweest dat dit zo simpel mogelijk moet zijn. Dat was bij MijnWebsite zo en dat is ook bij Site.pro het geval. Het drag & drop principe is hier ook van toepassing. 

Daarnaast heeft Site.pro meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld plug-ins en aanpassingen.

Wat gebeurt er met mijn huidige website?

De inhoud van je huidige, gepubliceerde website die je hebt gemaakt met MijnWebsite, zetten wij voor je over. Dat betekent dat al je gepubliceerde data bewaard blijft. Omdat het een ander systeem is, kan de indeling / opmaak er anders uitzien dan je gewend bent. Dit kan je dan zelf aanpassen via Site.pro. Kom je er niet (helemaal) uit of heb je vragen? Onze supportspecialisten kijken graag met je mee.

Wat zetten jullie allemaal over met de migratie?

We zetten zoveel mogelijk over; de tekst, afbeeldingen en meta beschrijving die je nu online hebt staan in MijnWebsite. We kunnen alleen overzetten wat je gepubliceerd hebt. Het kan wel zijn dat de opmaak er anders uitziet in Site.pro. Mocht je toch nog iets missen, laat het ons dan weten!

Wanneer wordt mijn website omgezet?

Vanaf 1 februari 2023 gaan we in 4 groepen de websites migreren. Als de groep waarin jij zit aan de beurt is, wordt de toegang tot het aanpassen van je website bevroren en maken we een kopie van je website. Twee dagen voordat je website bevroren wordt, sturen wij je een e-mail hierover. Wanneer je websitebeheer bevroren is, plaatsen we de kopie van je website op je hostingpakket en dan zetten we hem daar actief. Geen zorgen, je website blijft ondertussen gewoon online! Er is dus geen sprake van downtime. Vanaf het moment van bevriezen tot dat je website overgezet is naar de nieuwe software is het alleen niet mogelijk om je website aan te passen. Zodra we je website hebben overgezet, ontvang je ook weer een bevestigingsmail van ons hierover. Je kan daarna je website bewerken via Site.pro.


Het is helaas niet mogelijk om je website eerder of later te migreren. Wel kunnen we een indicatie geven wanneer jouw website op de planning staat. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Waar lees ik de status van mijn website(s)?

We hebben een statuspagina voor je aangemaakt. Hierop vind je de MijnWebsite-websites die je bij ons afneemt, wanneer ze overgaan en wat de status is per website. De link naar jouw persoonlijke statuspagina vind je in de aankondigingsmail over het stoppen van MijnWebsite. 

Moet ik zelf iets doen voor de migratie van mijn website?

Je hoeft voor de migratie zelf niets te doen. We brengen je per e-mail op de hoogte zodra de migratie is afgerond. Vanaf dat moment kan je je website aanpassen via de nieuwe websitebuilder Site.pro.

Wat moet ik doen met nog niet gepubliceerde wijzigingen?

We kunnen alleen overzetten wat je online hebt staan, en dus gepubliceerd is. Was je bezig met wijzigingen in je website en heb je deze nog niet gepubliceerd? Als je graag wilt dat de wijzigingen toch meegaan naar het nieuwe systeem, dan raden we je aan deze wijzigingen toch te publiceren. Was je nog niet zo ver en wil je de wijzigingen toch niet live hebben, dan kun je natuurlijk ook wachten tot na de migratie en de wijzigingen dan opnieuw in het nieuwe systeem maken.

Ik heb MijnWebsite Winkel, wordt mijn webshop ook overgezet?

Heb je een webshop in Mijn Website Winkel, dan zorgen wij ervoor dat we jouw webshop migreren. Dit zal niet naar Site.pro gaan, maar naar YourWebsite. YourWebsite is ook een sitebuilder. We hebben hier een aparte informatiepagina gemaakt voor de migratie van MijnWebsite Winkel naar YourWebsite.

Ik heb nu geen hostingpakket. Wat wijzigt er voor mij?

Heb je nu geen hostingpakket, maar wel een pagina gemaakt in MijnWebsite? We upgraden je dan naar het Basic-pakket. Dit is ons meest voordelige hostingpakket waarbij je websiteruimte hebt. Met dit pakket kun je je website ook uitbreiden naar meerdere pagina's, als je dat wilt. Heb je nu nog geen e-mailadres voor je domein, dan kun je dat ook aanmaken in je nieuwe pakket. 

Wil je niet geüpgraded worden, dan kun je op de statuspagina de upgradeaanvraag annuleren. Let op; je MijnWebsite-website komt dan wel te vervallen! De link naar jouw persoonlijke statuspagina vind je in de aankondigingsmail over het stoppen van MijnWebsite.

II. Bewerken van je website 

Hoe kan ik de website bewerken nadat de migratie is afgerond?

De nieuwe Site.Pro-websitebuilder is te vinden in de Hostingmanager. Op deze supportpagina lees je hoe Site.pro werkt. Nadat je de website hebt nagekeken of alles goed staat, kan je hem publiceren met de groene knop rechtsbovenin. 

6HJ2w0dB2uaLEOXL4tgFJk5GH2gqiYFJ_Q

Wat kan ik doen als mijn website er in Site.pro niet goed uitziet?

Je kunt je website bewerken in Site.pro zodra je website overgezet is. Ziet je website er niet goed uit, probeer dan eerst of het opschonen van je cache browsergeheugen werkt (hoe je dat doet vind je HIER). Kom je er toch niet (helemaal) uit? We kijken graag of we het kunnen verhelpen, neem hiervoor contact op met onze supportmedewerkers.

Gaat mijn favicon mee of moet ik die opnieuw instellen?

Had je in MijnWebsite een favicon ingesteld, dan kun je deze na de migratie opnieuw instellen in Site.pro. Op deze supportpagina lees je hoe je dit in Site.pro doet

Hoe werkt Site.pro?

We hebben een informatiepagina gemaakt hoe het websiteprogramma Site.pro werkt en hoe je je website aanpast in Site.Pro. Je vindt de Site.pro-handleiding HIER.

Als ik wil publiceren in Site.pro en krijg meteen een foutmelding

Het kan voorkomen dat na de overgang de connectie met je FTP server niet (goed) werkt. Gelukkig kun je dit snel oplossen. Reset het FTP wachtwoord in Plesk en alles werkt weer. Je leest hier hoe je een FTP wachtwoord veranderd: FTP-wachtwoord wijzigen (Mijn Yourhosting) of Nieuw FTP wachtwoord instellen (Mijn Account).

III. Vindbaarheid en SEO

Hoe zit het met mijn vindbaarheid / SEO?

SEO (search engine optimalisation, oftewel; hoe goed je website gevonden wordt in zoekmachines) is afhankelijk van veel verschillende factoren. We nemen je meta-beschrijving mee naar je nieuwe website. Ook blijven alle URL's gelijk. Had je een Google Analytics code ingevuld in MijnWebsite? Deze kunnen we helaas niet automatisch voor je overzetten. Je stelt je Google analytics tracking ID eenvoudig bij Site.pro in, bekijk hier de handleiding

Ik heb Google analytics gekoppeld aan MijnWebsite. Gaat dat automatisch over naar Site.pro?

Door je website te koppelen aan Google Analytics kun je de statistieken van je website bijhouden. Hier haal je veel informatie uit over wat bezoekers doen op je website en hoe (goed) je gevonden wordt. Had je een Google Analytics code ingevuld in MijnWebsite? Deze kunnen we helaas niet automatisch voor je overzetten. Je stelt je Google analytics tracking ID eenvoudig bij Site.pro in, bekijk hier de handleiding

Gaat de metabeschrijving van mijn website ook automatisch mee bij de migratie?

Jazeker, de meta beschrijving van je website zetten wij over naar Site.pro. Mocht je hier iets in missen, neem dan contact op met ons op.

M
Mark is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.