FAQ: Microsoft stopt met Hosted Exchange

Microsoft stopt met Hosted Exchange 2013. Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over het stoppen van Hosted Exchange, wat je moet doen als je dit nu nog afneemt en wat de alternatieven zijn.

Inhoudsopgave

  1. Waarom stopt Hosted Exchange?
  2. Wat is Microsoft 365
  3. Wat moet ik doen?
  4. Migratie: zelf doen
  5. Migratie: uit handen geven
  6. Hoe bestel ik de nieuwe licentie in het klantportaal?
  7. Wat gebeurt er als ik niets doe?
  8. Na migratie: mail configureren in mailprogramma
  9. Hoe reset ik mijn mailwachtwoord voor Exchange?
  10. Handige handleidingen voor meer informatie


Waarom stopt Hosted Exchange?

Microsoft stopt per 1 april 2023 met de ondersteuning van en het onderhoud op Hosted Exchange 2013 omdat dit inmiddels 10 jaar oud is. Dit betekent dat Argeweb Hosted Exchange ook niet meer aanbiedt. Microsoft en Argeweb raden je aan om over te stappen op Microsoft 365; waar Exchange online mail bij zit.

De licenties van Hosted Exchange 2013 stoppen dus. Het onderdeel 'Exchange mail' blijft bestaan en vind je in de Microsoft 365-licenties.

Wat is Microsoft 365

Met Microsoft 365 is een verzameling van de vertrouwde Microsoft-diensten waarbij je altijd en overal kunt (samen)werken. Doordat alles in de cloud zit heb je altijd en overal toegang tot je Microsoft 365 apps en documenten. Bovendien zijn alle programma's altijd up-to-date.

Er zijn verschillende licenties, waardoor je altijd kunt kiezen wat het beste bij jou past. Heb je bijvoorbeeld Exchange mail nodig, het bekende Office-pakket (inclusief Word en Excel), of veel opslagruimte in OneDrive en/of Sharepoint? Een overzicht van de licenties bijbehorende onderdelen vind je op onze website. Om gebruik te maken van Exchange e-mail met de nieuwste versie van Outlook, raden we de Business Standard-licentie aan.

Wat moet ik doen?

Wil je gebruik blijven maken van je e-mail, dan is het belangrijk dat je overstapt naar een nieuwe e-mail licentie. Daarbij is het ook handig om de bestaande mailboxen, je adresboek en agenda over te zetten naar de nieuwe mailomgeving, zodat je niets kwijtraakt. Je hebt daarvoor 3 opties:

  1. Je migreert zelf de mailbox(en), het adresboek en de agenda
  2. Je laat de mailbox(en), het adresboek en de agenda zelf door een technisch persoon overzetten
  3. Je vraagt ons om de migratie uit handen te nemen. Wij zetten de mailbox(en), het adresboek en de agenda voor je over.


Migratie: zelf doen

Let op, de handelingen om de migratie zijn vrij technisch. We raden daarom aan om dit alleen zelf te doen als je technisch onderlegd bent. Het stappenplan voor de migratie vind je HIER.


Migratie: uit handen geven

We kunnen ons goed voorstellen dat je de migratie niet zelf wilt doen. Ons migratieteam neemt dit graag voor je uit handen, zodat jij geen omkijken hebt naar het overzetten van de mailbox(en). Om gebruik te maken van de migratieservice moet je domeinnaam bij Argeweb geregistreerd zijn.

Je meldt je eenvoudig aan voor de migratieservice via https://www.argeweb.nl/websitehulp/infographic/eoleol/. Op deze pagina vind je ook het tarief voor deze service, en welke gegevens we van je nodig hebben.

Belangrijk om te weten: deze migratieservice is voor het overzetten van je mailbox(en). Het instellen van je mailprogramma behoort niet tot deze service. Nadat de migratieservice is uitgevoerd, kun je zelf je e-mailprogramma instellen op je pc en/of mobiele appara(a)t(en). We hebben een aantal handleidingen hiervoor, die vind je hieronder.


Hoe bestel ik de nieuwe licentie in het klantportaal?

Wil je een Microsoft 365-licentie en maak je geen gebruik van de migratieservice? Je bestelt dan eenvoudig een licentie via onze website. Hieronder vind je meer informatie hierover. Maak je gebruik van de migratieservice, dan hoef je geen licentie te bestellen. Wij bestellen dan automatisch een Microsoft 365 Business Standard-licentie voor je.

Welke licentie past bij mij?
Welke licentie het beste bij je past, ligt aan welke onderdelen je nodig hebt en welke programma's je wilt gebruiken.

Bestellen

  1. Ga naar de Microsoft-pagina op de Argeweb-website;
  2. Klik bij de gewenste licentie op 'Bestel'. Wij raden Business Standard aan. Ga daarna naar de volgende stap;
  3. Ben je al klant? Klik dan op 'Bestel Microsoft 365 in Mijn Argeweb'. Nog geen klant, vink dan 'Bestel nieuw abonnement' aan en vul je (bedrijfs)naam in. Klik daarna op 'Volgende stap';
  4. Volg de stappen op het scherm en rond de bestelling af.



Wat gebeurt er als ik niets doe?

Doe je niets, dan heb je vanaf 1 april 2023 geen toegang meer tot je mailbox, adresboek en agenda. Je e-mailadres werkt dan ook niet meer.


Na migratie: mail configureren in mailprogramma

Heb je je licentie omgezet en is de migratie van je mailbox, adresboek en agenda afgerond? Het is dan nu tijd om je e-mail te configureren in je mailprogramma. We hebben hiervoor verschillende handleidingen:


Hoe reset ik mijn mailwachtwoord voor Exchange?

Weet je het wachtwoord niet (meer) of wil je deze om een andere reden resetten? We hebben een stappenplan hoe je dit doet in Mijn Argeweb. HIER vind je het stappenplan voor het wijzigen van je wachtwoord bij Hosted Exchange.


Handige handleidingen voor meer informatie

M
Marjolein is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.