Phishing mails - Snel en effectief oplossen

Iedereen kan te maken krijgen met fraude op het internet. Als dit je overkomt kan dit veel stress veroorzaken. Het helpt als je een goed plan van aanpak hebt. Dan kun je snel en adequaat reageren en het probleem oplossen. We vertellen in dit artikel meer over phishing.

Inhoudsopgave

  1. Wat is phishing?
  2. Ik ontvang phishing mails
  3. Er worden phishing mails gestuurd met mijn e-mailadres
  4. Hoe kan ik dit voorkomen?
  5. Meer informatie

Wat is phishing?

Een phishing mail is een e-mail die de indruk wekt van een vertrouwde afzender te komen. In de mail wordt meestal gevraagd om een bepaalde link te volgen of om een betaling te doen. Het woord komt van 'fishing' (vissen) omdat de afzender inderdaad als een visser probeert de ontvanger met aas aan de haak te slaan. Als je de link of de instructies volgt kunnen je geld of data gestolen worden door kwaadwillenden.

Ik ontvang phishing mails

Als je een phishing mail ontvangt; dan is het goed om op de volgende zaken te letten:

  • Herkennen: Je herkent mails vaak aan spelfouten, ongebruikelijke zinsbouw of vormgeving die niet klopt met wat je van de partij gewend bent. Vaak wordt er veel haast geboden en krijg je ongebruikelijke verzoeken: bijvoorbeeld om je wachtwoord door te mailen. Als je twijfelt: neem contact op met de partij waarvan de mail pretendeert afkomstig te zijn.
  • Niet klikken: Klik nooit op een link in een verdachte mail. Ook zonder verder iets te doen is de link volgen vaak al genoeg om een boel problemen te veroorzaken. 
  • Blokkeren: Als jij of iemand in je organisatie toch de mail heeft opgevolgd, pas dan direct de wachtwoorden aan van de dienst waarop je dacht in te loggen. Blokkeer toegang tot bijvoorbeeld je rekening als het om een bank gaat en neem contact op om melding te maken. 
  • Melden:  Melding maken is sowieso een goede gewoonte. Ook als je niks hebt aangeklikt. De vermeende afzender is dan op de hoogte en kan andere klanten waarschuwen en de nodige maatregelen nemen. Maak ook melding bij het meldpunt fraude.

Er worden phishing mails gestuurd met mijn e-mailadres

Krijg je bericht binnen dat er vanuit jouw e-mailadres spam of phishing wordt verzonden? Zorg dan dat je de volgende maatregelen neemt:

  1. Pas je wachtwoorden aan: Verander het wachtwoord van je klantomgeving en van je mailadressen
  2. Schakel 2FA in waar dit mogelijk is, kijk hier hoe je dat doet. Voor tips over sterke wachtwoorden kijk je hier.
  3. Beveilig je domeinnaamAls je dit nog niet gedaan hebt: schakel DKIM in om toekomstige spoofing te voorkomen.

Hoe kan ik dit voorkomen?

Helaas kan niemand phishing of andere vormen van internet fraude helemaal voorkomen. Maar je kunt het criminelen wel zo lastig mogelijk maken.

  • Wachtwoorden: Stel een sterk wachtwoord in en wijzig deze als je vermoed dat deze gelekt is of anderzijds niet meer betrouwbaar.
  • Meervoudige verificatie: Als een dienst of app MFA/2FA (meervoudige verificatie) toestaat, gebruik dit dan altijd.
  • Gebruik DKIM: Beveilig je domeinnaam met een DKIM record. Je leest hier meer over het instellen daarvan.
  • Wees kritisch: Klik nooit zo maar dingen aan en onderzoek altijd goed of een link of mail betrouwbaar is. Neem contact op als je twijfelt.

Meer informatie

Meer lezen over dit onderwerp? We hebben hier wat interessante en handige links voor je:

D
Dmitri is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.