Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mail zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt. Om je e-mailadres in te stellen in je mailprogramma heb je een aantal mailgegevens nodig. Lees hier welke gegevens dit zijn en waar je deze vindt.
Een overzicht van alle e-mailadressen die je in je pakket hebt aangemaakt vind je in Plesk (het technische gedeelte van je online klantomgeving) bij 'Mail'.
Inhoudsopgave
- Thunderbird downloaden en installeren
- Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie
- Een nieuw account toevoegen aan Thunderbird
- Stel je e-mailadres in
Thunderbird downloaden en installeren
- Download Thunderbird via https://mozilla.org/nl/thunderbird/
- Open het setup.exe-bestand van Thunderbird.
- Klik in het welkomstscherm op 'Volgende'.
- Selecteer ‘Standaard’ en klik op ‘Volgende’.
- Klik op ‘Installeren’ en start de installatie van Thunderbird.
- De installatie is afgerond. Vink ‘Mozilla Thunderbird nu starten’ aan en klik op ‘Voltooien’.
- Ga naar 'Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie'.
Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie
Ga je voor de eerste keer aan de slag met Thunderbird, volg dan onderstaande stappen om een e-mailaccount in te stellen. Heb je eerder e-mailaccounts aangemaakt in Thunderbird, ga dan verder naar 'een nieuw account toevoegen aan Thunderbird'.
- Start Mozilla Thunderbird. Er opent nu een wizard. Met deze wizard importeer je informatie van andere e-mailprogramma’s naar Thunderbird.
- Heb je nog niet eerder een e-mailcliënt (bijvoorbeeld Outlook, Eudora of Incredimail) ingesteld op je computer, dan hoef je geen informatie te importeren. Selecteer dan de optie ‘Niets importeren’ en klik op ‘Volgende‘. Wil je wel gegevens uit een ander programma importeren, ga dan naar de website van Thunderbird voor meer informatie.
- Klik in het onderstaande scherm op ‘Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken’ (je kunt dit later alsnog aanvragen).
- Ga verder in deze handleiding naar ‘Stel je e-mailadres in’
Een nieuw account toevoegen aan Thunderbird
- Open Thunderbird, klik op ‘Extra’ en vervolgens op ‘Accountinstellingen...’.
- Klik op ‘Accountacties’ en vervolgens op ‘Toevoegen’.
- Ga verder naar ‘Stel je e-mailadres in’.
Stel je e-mailadres in
- Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in en klik op ‘Doorgaan’.
- Thunderbird controleert je instellingen.
- Stel hierna de volgende gegevens in (zie ‘Benodigde gegevens’):
- 'Inkomend’: kies hier IMAP of POP, wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen IMAP en POP3 op onze supportpagina;
- ‘Server hostnaam (inkomend)’: Het serveradres is server0XX.yourhosting.nl (zet in plaats van XX het daadwerkelijke nummer van de server waar jouw pakket op staat). Zie ook het artikel 'waar vind ik mijn mailinstellingen'.
- Poort: Bij IMAP poort 993 (bij POP is de poort 995)
- ‘SSL (inkomend)’: kies 'Autodetective'.
- ‘Authenticatie’ (inkomend): kies 'Autodetective'.
- ‘Uitgaand’: SMTP (is al ingevuld).
- ‘Server hostnaam’ (uitgaand): vul hetzelfde serveradres in als bij 'inkomend'';
- ‘Poort’ (uitgaand): 587.
- ‘SSL’ (uitgaand): kies 'Autodetective'.
- ‘Authenticatie’ (uitgaand): kies 'Autodetective'.
- ‘Gebruikersnaam’: vul weer je e-mailadres in.
- Klik op ‘Klaar’.
- Krijg je een waarschuwingsscherm kies dan ‘Ik begrijp de risico’s’ en klik dan op ‘Account aanmaken’
- Klik op ‘Ok’.
- Je e-mailadres is aangemaakt.
Controleer vervolgens nog even de servermap door op 'Geavanceerde accountinstellingen' te klikken.
'Het vakje achter 'IMAP-servermap' hoort leeg te zijn. Staat hier 'INBOX', haal het dan weg en sla de wijziging op door op 'OK' te klikken.
Thunderbird is op geen enkele manier verbonden met Yourhosting, daarom levert Yourhosting buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Thunderbird.
Ook handig: