Wachtwoorden beheren in Microsoft 365 via Yourhosting. Uitleg en instructies voor wachtwoordbeheer en MFA vanuit de administrator omgeving van Microsoft 365.
Inhoudsopgave
- Wachtwoord gebruiker resetten
- Gebruiker zelf een wachtwoord laten resetten
- Wachtwoordenbeleid
- Multi Factor Authenticatie
Wachtwoord gebruiker resetten
Een wachtwoord van een een gebruiker reset je via Actieve gebruikers in het Microsoft 365 Admin Center. Hier selecteer je de gebruiker en klik je op de knop ‘Wachtwoord opnieuw instellen’. Een uitgebreide uitleg hierover vind je op de supportpagina van Microsoft.
Gebruiker zelf een wachtwoord laten resetten
Als gebruikers hun wachtwoord zijn verloren, dan kun je als beheerder het wachtwoord voor ze resetten. Je kunt ook voorkomen dat je deze supportvragen krijgt door 'selfservice voor wachtwoordherstel' in te schakelen. Gebruikers kunnen dan zelf hun wachtwoord resetten. Via de beheeromgeving schakel je dit in. Kijk voor meer informatie over selfservice voor wachtwoordherstel op de website van Microsoft.
Wachtwoordenbeleid
Het standaardbeleid binnen Microsoft 365 is dat elke 90 dagen het wachtwoord verloopt. De gebruiker kan met het verlopen wachtwoord inloggen op de portal om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Als beheerder kun je het wachtwoordenbeleid wijzigen. Je kunt het aantal dagen wijzigen of inschakelen dat wachtwoorden niet verlopen. Je wijzigt het wachtwoordbeleid in het Microsoft 365-beheercentrum.
Multi Factor Authenticatie
Met Multi Factor Authenticatie voeg je een extra beveiliging toe aan Microsoft 365. Dit werkt met de Microsoft Authenticator-app. De Microsoft Authenticator-app downloadt de gebruiker eenvoudig in de store op zijn/haar mobiel of tablet.
Microsoft biedt op het moment twee manieren om meervoudige verificatie in te stellen, namelijk de nieuwe manier waardoor je dit in één keer voor de hele organisatie activeert, of de oude manier waarbij je het per gebruiker instelt.
Wij adviseren de nieuwe manier te gebruiken, tenzij je gebruikt maakt van een IMAP- of SMTP-verbinding met één van je mailboxen.
Nieuwe manier: Standaardinstellingen voor beveiliging aanzetten
- Open de eigenschappen-pagina;
- Klik op 'Standaardinstellingen voor beveiliging beheren';
- Zet 'Standaard instellingen voor beveiliging inschakelen' op 'Ja'.
Gebruikers hebben vanaf nu twee weken de tijd om de meervoudige verificatie te activeren. Het activeren en het aanpassen van de instellingen van de meervoudige verificatie gaat via deze omgeving.
Meer informatie vind je in deze Microsoft-documentatie over Standaardinstellingen voor beveiliging.
Oude manier: Meervoudige verificatie per gebruiker
Meervoudige verificatie per gebruiker stel je gemakkelijk in via de beheeromgeving. De gebruiker waarvoor meervoudige verificatie nu is ingeschakeld, heeft vervolgens twee weken de tijd om de meervoudige verificatie te activeren. Het activeren en het aanpassen van de instellingen van de meervoudige verificatie gaat via de MFA setup pagina.
Ook handig: