Patchman bij Yourhosting

We gaan over op een nieuwe online klantomgeving; Mijn Yourhosting. Heb je nu een Mijn Account-omgeving, dan blijf hier je producten en gegevens gewoon beheren zoals je gewend bent. Zodra we jouw Mijn Account overzetten naar de nieuwe omgeving 'Mijn Yourhosting', ontvang je van ons een bericht. Heb je al een Mijn Yourhosting-omgeving, ga dan naar het stappenplan voor Mijn Yourhosting. Weet je niet zeker welke omgeving je hebt, kijk dan hier.

Wat is Patchman?

CMS-systemen zoals WordPress, Joomla! en Drupal zijn vaak het doelwit van hackers. Patchman controleert deze CMS-systemen op malware (kwaadaardige scripts), veiligheidslekken en verouderde software.

Als Patchman een veiligheidsrisico signaleert, dan dicht het systeem het risico direct. Dit is slechts een tijdelijke oplossing. Voor een structurele oplossing is het nodig dat je je hostingpakket volledig controleert en je software updatet.

Wat zijn de voordelen van Patchman voor mijn website?

Met Patchman ben je beter beschermd tegen misbruik door hackers. Patchman signaleert veiligheidsrisico’s in bestanden op je hostingpakket. In een e-mail informeren wij je over eventuele schadelijke bestanden. Je kunt vervolgens actie ondernemen zoals het updaten van de software.

Ik heb een mail ontvangen dat beveiligingslekken zijn gevonden, wat moet ik doen?

Controleer en update je software. Gebruik je WordPress, dan werk je dit eenvoudig bij in Plesk op de pagina 'WordPress', links in het menu.

 

Daarnaast is het belangrijk dat je je bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om je FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van je MySQL-wachtwoord ook je wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Ik heb een mail ontvangen dat de beveiligingslekken zijn gedicht, wat moet ik doen?

Je bent nu tijdelijk beschermd tegen direct misbruik door hackers. Voor een structurele oplossing controleer en update je de software. Controleer en update je software. Gebruik je WordPress, dan werk je dit eenvoudig bij in Plesk op de pagina 'WordPress', links in het menu.

Daarnaast is het belangrijk dat je je bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om je FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van je MySQL-wachtwoord ook je wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Ik heb een e-mail ontvangen dat er malware is gevonden, wat moet ik doen?

Update de software en verwijder de malware. 

Controleer en update je software. Gebruik je WordPress, dan werk je dit eenvoudig bij in Plesk op de pagina 'WordPress', links in het menu.

Daarnaast is het belangrijk dat je je bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om je FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van je MySQL-wachtwoord ook je wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Ik heb een e-mail ontvangen dat malware in quarantaine is gezet, wat moet ik doen?

Controleer en update de software. Gebruik je WordPress, dan werk je dit eenvoudig bij in Plesk op de pagina 'WordPress', links in het menu.

Daarnaast is het belangrijk dat je je bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om je FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van je MySQL-wachtwoord ook je wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Kunnen jullie mij helpen met het opschonen van malware en het updaten van mijn software?

Onze professionele webdesigners kunnen je hierbij helpen. Neem contact op met onze klantenservice en vraag naar de Webmasterservice. We plannen een afspraak in en een professionele webdesigner gaat tegen een vast tarief een uur lang voor je aan de slag. Lukt het toch niet binnen het uur? Dan nemen we altijd eerst contact met je op om te overleggen over een vervolgafspraak.

Kan een patch worden teruggedraaid?

Ja, dat kan. Neem daarvoor even contact op met ons. Vermeld je klantnummer en FTP-gebruikersnaam, die vind je in Mijn Account onder ‘Mijn gegevens’. Houd er na het terugdraaien van de patch rekening mee dat je de veiligheidsrisico’s zelf oplost of door onze Webmasterservice laat verhelpen.

Blijft mijn website na een patch gewoon werken?

De automatische patches van veiligheidslekken worden zorgvuldig getest en adequaat toegepast. Dit betekent dat je website in veruit de meeste gevallen blijft werken. Mocht dat toch niet zo zijn, neem dan contact op met onze klantenservice. Onze supportmedewerkers draaien de patch voor je terug.

Ik houd mijn website liever zelf up-to-date, kan dat?

Als je je software en plug-ins zelf regelmatig update, ontvangt je geen e-mails over veiligheidsrisico’s. In deze gevallen hoeft Patchman geen lek te dichten.

Hoe zit het met mijn privacy, kunnen jullie mijn bestanden zomaar aanpassen?

Patchman is bedoeld om veiligheidsrisico’s in je software op te sporen en je daarover te informeren zodat je je software kunt updaten. Scant Patchman je software niet, en blijven veiligheidsrisico’s onopgemerkt, dan kan het zijn dat hackers misbruik maken van het veiligheidsrisico op je hostingpakket. Zij gebruiken je hostingpakket dan bijvoorbeeld voor het versturen van spam. Vaak zorgt dit ook voor overlast op de servers.

Om overlast op grote schaal te voorkomen, dicht (patcht) Patchman automatisch het veiligheidsrisico op je hostingpakket. Dit betekent dat we je bestanden mogen aanpassen. Hiermee voorkomen we dat je website wordt misbruikt en zorgen we voor rustigere servers.

Hoe activeer ik Patchman?

Je hoeft Patchman niet te activeren, dit doen wij automatisch voor je.

Moet ik extra betalen voor Patchman?

Nee, Patchman scant je shared hostingpakket kosteloos.

Kan ik er ook voor kiezen om Patchman niet te gebruiken?

Nee, Patchman scant de shared hostingpakketten van al onze klanten.

Waarom scant Patchman mijn hostingpakket, zijn jullie servers niet goed beveiligd?

We besteden veel aandacht aan de beveiliging van onze servers en je data. Onze servers en data zijn optimaal beveiligd. De veiligheidslekken die Patchman signaleert, zijn geen veiligheidslekken in onze servers, maar in de software die je op je hostingpakket hebt geïnstalleerd. Is je software niet up-to-date, dan loop je het risico gehackt te worden.

Populaire software zoals WordPress, Joomla! en Drupal zijn vaak het doelwit van hackers. Hackers vinden manieren om toegang te krijgen tot deze software en misbruiken je website voor hun eigen doeleinden. Vaak worden deze beveiligingslekken aangepakt in software-updates. Het is daarom extra belangrijk om je software up-to-date te houden. Zo weet je zeker dat je beschermd bent tegen hackers.

Wat is een hacker?

Dat is iemand die misbruik maakt van een veiligheidslek in je hostingpakket, zoals verouderde software, en zo toegang krijgt tot je persoonlijke gegevens. Je hostingpakket wordt dan gebruikt voor het versturen van spam of het uitvoeren van aanvallen op andere websites.

Waarom word ik gehackt?

Er zijn verschillende redenen waarom hackers je website hacken. Lees onze blog over 4 redenen waarom een website wordt gehackt .

Wat gebeurt er als ik gehackt ben?

Dan heeft een hacker toegang tot je hostingpakket en misbruikt hij deze bijvoorbeeld voor het versturen van spam of het uitvoeren van aanvallen op andere websites. Ook komt het voor dat een hacker persoonsgegevens buitmaakt.

Wanneer je hostingpakket is gehackt halen wij je hostingpakket offline. Dit doen wij ter bescherming van onze servers en je account. Als je gehackt bent, is het noodzakelijk dat je je hostingpakket opschoont en de veiligheidshekken dicht. Na controle van onze helpdesk zetten we je hostingpakket en website(s) weer online.

Met de inzet van Patchman voorkomen wij dit. We sturen je proactief een e-mail wanneer je hostingpakket veiligheidsrisico’s bevat. Zo kun je op tijd actie ondernemen, voor het te laat is.

Hoe kan ik een hack voorkomen?

Je kunt een hack voorkomen door je software regelmatig te updaten en je software en bestanden te controleren op virussen.

Software updaten

  Gebruik je WordPress, dan werk je dit eenvoudig bij in Plesk op de pagina 'WordPress', links in het menu.

Software en computer controleren op virussen

Bestanden controleren: via FTP downloadt je de bestanden naar je PC. Laat een virusscanner de gedownloade bestanden controleren. Om de bestanden te downloaden kunt onder andere gebruik maken van FileZilla.

PC controleren: controleer je PC regelmatig op virussen en trojans. Heb je geen virusscanner, installeer dan bijvoorbeeld de gratis virusscanner van AVG.


Ook handig:

M
Marjolein is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.