mailbox aanmaken en meer instellingen bij Alphamega

Hier leggen we uit hoe je een mailbox aanmaakt in je Mijn Alphamega dashboard, en wat je verder nog kunt instellen.

Inhoudsopgave

Zo maak je een mailbox aan

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij wilt aanmaken (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam 
  • In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Klik nu op E-mailadres aanmaken
  • Voer de naam in wat voor het @-teken moet komen te staan (bijvoorbeeld info@ of contact@)
  • Geef een wachtwoord in voor dit e-mailadres (en nog een keer ter bevestiging) Eventueel kun je de grootte van de mailbox lager zetten dan de standaard grootte
  • Klik onderin op OK

Je kunt nu e-mail verzenden en ontvangen met webmail (webmail.jedomeinnaam.nl waarbij je 'jedomeinnaam.nl' verandert in je eigen domeinnaam). Maar je kunt ook e-mail verzenden en ontvangen met een mailprogramma op je verschillende apparaten. We hebben hier enkele artikelen voor, maar er zijn zoveel verschillende combinaties van apparaten en mailprogramma's mogelijk, dat we je alleen kunnen meegeven wat de settings moeten zijn.

Kom je er niet goed uit, dan kun je in Mijn Alphamega Dashboard een EmailCoach bestellen. Die gaat dan, met een remote support sessie van ongeveer een half uur, op jouw computer alles goed instellen.

Zo stel je een nieuw wachtwoord voor je mailbox in

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam
  • In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Klik op het bewuste e-mailadres
  • In het tabblad Algemeen geef je een nieuw wachtwoord in (en nog een keer ter bevestiging)
  • Klik onderin op OK

Als je het e-mailadres ook hebt toegevoegd in een eigen mailprogramma (bijvoorbeeld Outlook of Apple Mail), dan moet je daar het wachtwoord ook wijzigen. En dat op alle apparaten waar je dit e-mailadres hebt toegevoegd.

Zo pas je de grootte van je mailbox aan

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam
  • In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Klik op het bewuste e-mailadres In het tabblad Algemeen zie je naast "Postvak" welke grootte de mailbox nu heeft. Daaronder kun je een andere grootte ingeven. Let op! Je kunt de grootte van de mailbox niet groter zetten dan de standaardwaarde (die staat er boven vermeld).
  • Klik onderin op OK

Zo stel je een e-maildoorverwijzing in (of een mailgroep)

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Klik op het bewuste e-mailadres
  • Klik nu op het tabblad "Doorsturen" Vink het vakje "Het doorsturen van e-mailberichten activeren" aan Vul de e-mailadressen in waar de mail naar doorgestuurd moet worden
  • Klik onderin op OK Nu wordt alle e-mail die aan deze mailbox geadresseerd is niet alleen bewaard in deze mailbox, maar ook doorgestuurd naar de opgegeven e-mailadressen. Hiermee kun je bijvoorbeeld tijdelijk alle e-mails naar een collega doorsturen, als je op vakantie bent. Of een mailgroep aanmaken waarbij alle inkomende e-mails naar bijvoorbeeld alle leden van een koor of bestuursleden of verkoopteam gestuurd worden.

Zo stel je een e-mailalias in

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Klik op het bewuste e-mailadres
  • Klik op het tabblad 'Emailaliassen"
  • Geef de naam in (wat voor het @-teken moet komen te staan) voor de e-mailalias
  • Klik onderin op OK

Zo stel je een autoresponder (afwezigheidsbericht) in

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Klik op het bewuste e-mailadres
  • Klik op het tabblad "Automatische beantwoording"
  • Vink "Automatische beantwoording activeren" aan
  • Vul bij "Berichttekst van Automatische Beantwoording" de tekst in die men automatisch moet ontvangen
  • Eventueel kun je bij "Automatische beantwoording uitschakelen" een datum ingeven dat de automatische beantwoording gestopt moet worden
  • Klik onderin op OK De autoresponder stuurt één e-mail terug naar de afzender. Dat is zo ingesteld, voor het geval dat de verzender toevallig ook een autoresponder ingesteld heeft staan. Om te voorkomen dat de twee mailboxen met de e-mail gaan ping-pongen, wordt er altijd maar één keer een mail terug gestuurd. :-) 

Zo verwijder je een mailbox

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam In het extra menu wat je erbij krijgt klik je op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de button 'Klik hier om naar Plesk (Technical Controlpanel) te gaan.
  • Klik nu links in het menu op Mail
  • Vink het bewuste e-mailadres aan
  • Klik rechtsboven op "Verwijderen"

Zo stel je een catch-all e-mailadres in

  • Log in op Mijn Alphamega Dashboard
  • Ga naar het product waar je de mailbox bij hebt gemaakt (Hostingpakket, TopSite, Emailpakket, Classic)
  • Klik op de betreffende domeinnaam
  • Klik op Plesk (Technical Controlpanel) en dan op de knop "Klik hier om naar Plesk (Technical Control Panel) te gaan
  • Klik links in het menu op Mail
  • Klik op "Mail instellingen"
  • Zet een vinkje (activeer het bolletje) bij "Doorsturen naar adres" en vul daar het e-mailadres in waar alle e-mails die naar een e-mailadres van je domeinnaam gestuurd worden waarvoor geen mailbox of alias is aangemaakt naartoe mogen worden gestuurd. Dit kan ook een extern e-mailadres zijn. Zoals een gmail-adres. 
  • Klik op OK en je bent klaar.

Ook handig:

D
Dmitri is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.