SSL certificaat melding bij Alphamega

Ontvang je een melding van je e-mail programma in de trant van "Serveridentiteit niet gecontroleerd" of "Op de server waarmee u verbonden bent, wordt een beveiligingscertificaat gebruikt dat niet kan worden gecontroleerd"? 

Inhoudsopgave

Waarom deze melding?

De melding die je krijgt komt omdat we het huidige SSL certificaat op onze servers ieder jaar moeten vervangen en dat dit SSL certificaat op onze naam (alphamega.nl) staat, wat niet overeenkomt met jouw domeinnaam (mail.jouwdomeinnaam is de inkomende mailserver). Het is zeer gebruikelijk dat het SSL certificaat op onze naam staat en in de tijd dat veel mensen nog geen SSL gebruikten voor de e-mail op te halen was dit  ook niet erg.

Echter maken steeds meer van onze klanten (heel netjes!) gebruik van SSL voor de mail waardoor er een SSL waarschuwing komt. Als je deze melding krijgt dan heb je het vorige certificaat ook handmatig geaccepteerd, nu moet hetzelfde gebeuren.


Helaas is het nodig om ieder jaar ons Alphamega SSL certificaat te vernieuwen. Een SSL certificaat heeft in verband met veiligheid altijd maar een bepaalde geldigheidsdatum.

Dit houdt in dat als je gebruik maakt van onze maildienst en bij de inkomende mail (mail.jouwdomeinnaam) SSL hebt aangevinkt, je daar wederom een melding van gaat krijgen. 

In veel mailprogramma's kun je heel makkelijk het nieuwe SSL certificaat wederom accepteren. Dit mag ook gewoon ondanks dat het op onze domeinnaam staat. Als dit het geval is zal dit een eenmalige actie zijn (wel komt de melding over 2 jaar wederom).

Apple-apparaten maken het wat lastiger en is het inmiddels zo dat de optie om het certificaat te vertrouwen niet meer (makkelijk) vindbaar is.

Voorbeeld melding op een iPhone 


Na het klikken op Ga door verschijnt hetzelfde scherm namelijk opnieuw, wat de indruk wekt dat doorgaan niet werkt. Door nog een keer op Ga door te klikken, verdwijnt (in sommige gevallen) de melding en kan het account weer twee jaar verder gebruikt worden. Echter merken we dat dit zelden of nooit meer het geval is waardoor de zeer irritante melding bijna sneller terug komt dan je iets anders in het mailprogramma kunt doen.


De oplossing!

Er zijn een aantal mogelijkheden:

  1. Klik in de melding die je krijgt op Details of Certificaat weergeven (Details). Als het goed is krijg je dan de mogelijkheid om het certificaat te vertrouwen (altijd vertrouwen kiezen), of om uitzondering toe te staan. Veelal zal dit op een niet Apple apparaat werken (echter omdat een SSL certificaat op onze mailservers maximaal een jaar geldig is, zal je dit elk jaar een keer moeten doen).
  2. Je wijzigt bij de inkomende serverinstellingen bij hostnaam mail.jouwdomeinnaam naar servernaam.alphamega.nl.
  3. Als je een eigen SSL of let's encrypt SSL certificaat hebt op de domeinnaam dan kun je deze ook koppelen aan de mailserver en de inkomende server aanpassen naar enkel de domeinnaam.


servernaam dien je te vervangen door  de server waar je domeinnaam op staat. Dit kun je zien in het Mijn Yourhosting (voorheen Alphamega) Dashboard (https://mijn.yourhosting.nl/) door daar naar het betreffende pakket te gaan en te klikken op "Technical Control Panel".

Achter Server staat de link naar het Plesk scherm met daarin de naam van de server (bijvoorbeeld: lungo.alphamega.nl).

De 2e mogelijkheid is de makkelijkste oplossing, ook zal je nooit meer een dergelijke foutmelding krijgen. Dit omdat op deze manier het SSL certificaat wel overeenkomt met de domeinnaam waarmee de connectie gemaakt wordt.

M
Marjolein is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.