Alphamega - Spamfilter aanpassen bij Alphamega

Helaas is spam een dagelijkse gang van zaken geworden en hebben we er allemaal last van. 

Er zijn een aantal mogelijkheden om zoveel mogelijk spam als zodanig te laten markeren en/of verplaatsen. Voor we dat gaan uitleggen wat extra informatie over de werking van het spamfilter bij Alphamega.

Inhoudsopgave

Wat doen wij standaard vanuit Alphamega om spam zoveel mogelijk te filteren of te blokkeren:

  • We controleren of een afzender op een blacklist staat. Is dat het geval, dan wordt de mail geweigerd/verwijderd.
  • De mail gaat daarna door een spamfilter.

Maar het probleem is dat niet alle e-mails met die score ook daadwerkelijk spam zijn. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je vliegmaatschappij een e-mail stuurt met je tickets er in en dat die als spam beoordeeld wordt. Wat dan?

Wij hebben onze servers zo ingesteld dat alle mail met score 5 of hoger, in de onderwerp-regel van de mail de markering SPAM?: mee krijgt. Maar omdat het niet waterdicht is (en je die vliegtickets toch echt wel graag wilt hebben) verwijderen wij deze mails niet. We laten ze gewoon door. Deze spam-gemarkeerde e-mails komen in je mailbox terecht waar je deze makkelijk kunt onderscheiden.

Indien het spamfilter denkt dat het spam is dan wordt er vooraan de onderwerp-regel dus SPAM?: geplaatst. Je kunt deze mails vervolgens makkelijk filteren, maar ook terughalen als het geen spam is.

Helaas houdt het spamfilter ook niet alles tegen. Mail wordt standaard pas als spam gemarkeerd als deze 5 of meer (straf) punten krijgt.

Wat kun je zelf nog doen?

Vanaf nu kun jij als klant op de server per mailbox individuele spamfilter instellingen toepassen!

  • Log hiervoor in op het Mijn Alphamega dashboard (https://mijn.alphamega.nl/clientarea)
  • Klik via het menu aan de linkerzijde op Diensten en dan op je pakket. (Bijvoorbeeld Classic, TopSite, Email, Hosting)
  • Klik nu op je domeinnaam; je krijgt er een extra menu bij
  • Klik daarin door naar het Technical Controlpanel
  • En vervolgens op de knop "Klik hier om naar het Technical Control Panel (Plesk) te gaan"

Je komt nu in de Plesk omgeving terecht.

Daar klik je op Mailaccounts, en vervolgens op het e-mailadres waarvoor je het spamfilter wilt aanpassen.

Je krijgt het algemene scherm van dat mailadres te zien, maar daar rechtsboven zie je een tabje Spamfilter (zie je deze optie niet, laat het ons weten, dan activeren we deze alsnog).

Hier zie je de instellingen en kun je aanpassen wat er met mogelijke spam mails moet gebeuren Ook kun je hier aanpassen of er iets voor de onderwerp-regel geplaatst moet worden en wat. 

De mogelijkheden:

  • Markeren als Spam maar toch doorlaten naar Inbox (Standaard ingeschakeld)
  • Spam naar Spam map verplaatsen
  • Verwijder alle spamberichten

LET OP!

Verwijder alle spamberichten aanvinken raden we ten zeerste af, omdat het soms voor kan komen dat mails die gemarkeerd worden als spam en in de onderwerp-regel SPAM? krijgen, deze markering onterecht hebben gekregen. Als je "Verwijder alle spamberichten" aan zou hebben staan, zouden mails die je toch wel wilde ontvangen zomaar zonder jouw tussenkomst, en zelfs zonder dat je die gezien hebt, al worden verwijderd. 

Maar je zou spam berichten dus wel standaard al naar de Spam map kunnen laten verplaatsen zodat deze je Inbox niet opvullen. Als je deze instelling kiest zou je wellicht ook het voorvoegsel SPAM?: weg kunnen laten zodat de onderwerp-regels niet aangepast worden.

Als je klikt op 'Geavanceerde bewerkingen tonen' dan heb je nog een paar opties.

Gevoeligheid van filter instellen:

Standaard staat dit op 5. Hoe lager dit nummer is hoe strenger het spamfilter is. Indien je dit aan gaat passen doe dit dan stapje voor stapje om te voorkomen dat je niet alles als spam gaat markeren. ;-)

Witte lijst:

Hier zou je mailadressen toe kunnen voegen waarvan je soms mails krijgt welke onterecht als spam worden gemarkeerd en je altijd wilt vertrouwen.

Zwarte lijst:

Het tegenovergestelde van de witte lijst; ontvang je veel spam van een bepaald adres of domeinnaam dan kun je deze hier plaatsen. Maar voorzichtigheid is geboden, spammers wisselen over het algemeen veel van domeinnaam/mailadressen, plus er wordt veel spam verzonden via accounts van onschuldige personen. Helaas zien we dit veelvuldig gebeuren, een goed mailbox wachtwoord is dan ook sterk aan te raden. ;-)

Ook kan een erg grote lijst zorgen voor een zware server belasting. Maar heb je last van een vaste spammer kan dit handig zijn. :-)

Ook handig:

N
Noemi is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.