E-mailfoutmeldingen eenvoudig zelf oplossen - Vevida

We hebben ze allemaal wel een paar keer voorbij zien komen: de foutmeldingen als we geen e-mail meer kunnen ophalen of versturen. Maar wat betekenen al die codes precies. Soms zie je door het bos de bomen niet meer. Om jou een beetje op weg te helpen, geven wij voorbeelden van veel voorkomende foutcodes en -meldingen. Wat kun je doen aan e-mailfoutmeldingen?

E-mailfoutmeldingen eenvoudig zelf oplossen

Als je via Vevida geen e-mail meer op kunt halen dan kan er een aantal zaken spelen:

  • Er is iets mis met je e-mailprogramma
  • Er is iets mis met je internetverbinding
  • Op de server van Vevida gaat iets verkeerd

Als je gebruik maakt van Microsoft Outlook dan kun je de foutcode gebruiken om te achterhalen wat er aan de hand is. Je kijkt hiervoor op de supportpagina’s van Microsoft. Voor Apple Mail zoek hier naar de codes. Gebruikers van Mozilla Thunderbird kunnen hier terecht.

Voordat je alle e-mailinstellingen controleert, kun je het beste eerst nagaan of je inloggegevens wel kloppen. Het makkelijkste doe je dit via de Webmail. Kun je hierop inloggen dan heb je in ieder geval de juiste gegevens. Je kunt het wachtwoord van je e-mail gemakkelijk aanpassen via de beheeromgeving.

Veel voorkomende foutcodes in Outlook

In Outlook veel voorkomende foutcodes zijn bijvoorbeeld:

0x800CCC0B
Deze melding wordt meestal gegeven op de uitgaande e-mailserver (SMTP). Voor de e-mailserver van Vevida is het nodig dat je een gebruikersnaam en wachtwoord meestuurt. Als je dit niet doet dan wordt deze foutmelding gegeven. Je verhelpt dit door bij de instellingen (onder Meer instellingen, tabblad uitgaande e-mail) aan te geven dat er een gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt moet worden. Als je dit al ingesteld hebt moet je onder het kopje geavanceerd aangeven dat er een vesleutelde verbinding moet worden gebruikt.

0x800CCC0D
Deze foutmelding wordt weergegeven als Outlook de opgegeven servers niet kan vinden. Bijvoorbeeld doordat je problemen met de internetaansluiting hebt. Of misschien dat je e-mail geblokkeerd wordt door je virusscanner. Kun je nog wel willekeurige internetpagina’s openen? Dan werkt je verbinding wel gewoon. In dat geval zal het probleem gezocht moeten worden in de instellingen van het e-mailprogramma of een virusscanner/firewall. Om deze uit te sluiten als mogelijke oorzaak kun je deze tijdelijk uitschakelen.

Let op!

Een virusscanner en/of firewall zijn een belangrijk onderdeel van je besturingsysteem. Tijdens het onderzoeken kan het nodig zijn deze tijdelijk uit te schakelen. Dit is echter een onveilige situatie voor je computer, die wij dan ook niet aanraden! Als er problemen zijn met je e-mail in combinatie met beveiligingssoftware dan kun je het beste de leverancier hiervan om ondersteuning vragen.

0x800CCC0E
Als je deze melding krijgt dan word de uitgaande e-mail door jouw toegangsprovider geblokkeert. Je lost dit op door in de instellingen voor serverpoort 587 te kiezen bij de uitgaande e-mailserver.

0x800CCC0F
Deze melding kan meerdere oorzaken hebben. Als je deze bij de uitgaande e-mail krijgt is er een probleem met de verbinding naar de uitgaande server. Dit kan bijvoorbeeld komen door modemproblemen of een virusscanner die het verkeer blokkeert. Als je deze melding op de inkomende e-mail krijgt is er een e-mail dat vast zit en het pobleem veroorzaakt. Het beste log je in op de Webmail om dit bericht te verwijderen. Hierna krijg je de rest van je e-mail weer normaal binnen.

0x800CCC79
Bij deze melding staan er ongeldige tekens in het bericht dat je probeert te verzenden. Deze staan of in het adres waar je het bericht heen stuurt, of in je eigen adres, in de instellingen. Door deze tekens te corrigeren zal de e-mail weer normaal gaan werken.

0x800CCC90
Meestal wordt deze fout gegeven als je een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord hebt opgegeven. Als je deze aanpast zou alles weer moeten werken.

Storing bij Vevida

Ligt het probleem niet aan jouw eigen e-mailinstellingen of internetverbinding? Dan kan het zijn dat er bij ons een storing is. In dat geval melden we dit op onze website, via Facebook en Twitter.

Staat hier (nog) niets? Neem dan voor de zekerheid even telefonisch contact met ons op: 050-2110100, of maak een bericht aan in Mijn Account. Vermeld zoveel mogelijk relevante informatie, zoals de desbetreffende foutcode en gebruikte e-mailinstellingen. Op die manier kunnen wij sneller uitzoeken wat er aan de hand is.

Heb je het vermoeden dat het probleem wél in de instellingen van je computer zit, maar kom je er zelf niet achter waar precies? Bel ons dan gerust even op! Onze medewerkers kunnen met behulp van TeamViewer op je computer meekijken en samen met jou de instellingen nalopen.

Q
Quinten is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.