Sinds kort vereist Google een verificatie van inkomende mail naar Gmail gebruikers. Als je deze verificatie niet in orde hebt kan het zijn dat je mail niet aankomt. We leggen je hier uit hoe je zo'n verificatie instelt.
Inhoudsopgave
- Wat heeft Google precies gedaan?
- Wat voor verificatie heb ik nodig?
- Hoe voeg ik dit toe?
- Kunnen jullie dit voor mij doen?
- Mijn mail aan Gmail adressen is nog steeds geblokkeerd
Wat heeft Google precies gedaan?
Google voert sinds enige tijd steekproefsgewijs controles uit op inkomende mail. Hierbij controleren ze of de domeinnaam van de afzender is geverifieerd. Dat betekent dat er een methode is ingesteld om te controleren of de afzender ook echt de domeinnaamhouder is. Veel spam en phishing mail wordt namelijk verstuurd door afzenders die de domeinnaam falsificeren. Als je geen verificatie hebt ingesteld op jouw domein kan het zijn dat Gmail (onterecht) jouw mail als spam ziet.
Wat voor verificatie heb ik nodig?
Er zijn meerdere manieren om verificatie aan je domeinnaam toe te voegen. De eis vanuit Google is dat er minimaal twee zijn ingesteld. Je kunt gebruiken maken van o.a.
- DKIM
- SPF
- ARC
- DMARC
Hoe voeg ik dit toe?
We hebben een handleiding voor je hoe je SPF en DKIM aan jouw domein toevoegt. Hiermee voldoe je aan de eis van twee verificatie methodes en blokkeert Gmail jouw inkomende mail niet.
- SPF: Hiervoor kun je een TXT record toe te voegen aan je DNS. Kijk hiervoor op: DNS beheren in Mijn Yourhosting. Het SPF record wat je mag toevoegen is: v=spf1 include:_spf.yourfilter.nl mx a ~all
- DKIM: DKIM kun je toevoegen met behulp van deze handleiding: DKIM instellen bij Yourhosting.
Kunnen jullie dit voor mij doen?
Het toevoegen vereist een actie vanuit jouw beveiligde klantomgeving. We kunnen dit niet volledig voor je uit handen nemen, maar we helpen uiteraard graag. Als je assistentie nodig hebt neem dan even contact op.
Mijn mail aan Gmail adressen is nog steeds geblokkeerd
Was dit al het geval voor je de DKIM en SPF had ingesteld? Het kan zijn dat je dan al op een bloklijst van de geadresseerde staat. Wacht in ieder geval 24 uur en neem anders contact op met de geadresseerde om dit handmatig te laten aanpassen.