E-mail adres aanmaken in Plesk

Je kan met ieder pakket van Yourhosting een e-mail adres aanmaken. Dit kan in de Plesk Hostingmanager. Je kan dit adres koppelen aan een postvak. Maar je kunt het laten forwarden naar een extern adres. Waar je moet zijn en hoe je dit allemaal instelt vertellen we over in dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat heb je nodig

Om een mailadres te maken heb je minimaal een domeinnaam en een pakket nodig. Het maakt niet uit welk pakket dit is. Bij al onze pakketten zit mail inbegrepen. Heb je een Microsoft licentie? Dan zit je nu niet op de goede pagina. Geen zorgen, je kunt dan deze handleiding er even bij pakken. 

Om van e-mail gebruikt te maken hoef je overigens niet per se een programma zoals Outlook te hebben. Onze mail werkt ook via webmail in de browser. 

Waar moet je zijn

Een mailadres maak je aan in Plesk. Vanuit de Mijn Yourhosting omgeving kun je hiervoor via Hosting & E-mail naar het gewenste pakket. In het nieuwe scherm kun je vervolgens Naar Plesk aanklikken.

FZF535A5wJwtu7fdNxuuZDo8iH_GI2sHAQ

Hoe maak je een mailadres aan

Eenmaal aangekomen in Plesk kun je klikken op Mail en vervolgens E-mailadres aanmaken.

Rfkjw8-3urgqoBfBlslbELx72BQ65ALhOA

Je komt nu in een nieuw scherm waar je de gegevens kunt invullen voor het maken van het mailadres. 

Eigenlijk is alleen het mailadres zelf en het wachtwoord (2x) belangrijk. De rest wordt automatisch ingevuld en hoeft een klant alleen aan te passen als ze hier een specifieke voorkeur in hebben. 

NB: Wachtwoord genereren betekent dat Plesk zelf een wachtwoord maakt. Je hoeft dit dus niet aan te klikken als je zelf al een wachtwoord hebt ingevuld.

Als alles naar wens is klik je op OK en het mailadres wordt aangemaakt.

fQJh4G01z6HcsY-3oWA-Zpru8EJ4lTln8A

Kun je een mailadres laten forwarden

Standaard wordt een mailadres gekoppeld aan een postvak in je pakket. Deze kan benaderd worden vanuit de webmail of worden toegevoegd in bijvoorbeeld Outlook, Apple Mail of op de telefoon. Maar je kunt ze ook laten forwarden naar een extern mailadres.

In Mail klik je op het betreffende mailadres en kies je vervolgens voor het kopje Doorsturen. Hier kun je het doorsturen van e-mailberichten activeren en de gewenste mailadressen invullen. De klant klikt daarna op Toepassen en OK. 

tdz_AowK6G6Tkz4MvGww29EllcuKgR18Dg

NB: We raden over het algemeen het doorsturen van mail af. De ontvangende partij is extern dus we hebben er geen zicht op of dit goed gaat. Als de mail niet aankomt ligt de issue mogelijk bij de andere partij en kunnen we je niet (goed) ondersteunen. Veel mailproviders zoals Gmail hebben ook de mogelijkheid om mail op te halen met een POP-account. Dit is betrouwbaarder en hier hebben we ook een handleiding voor.

Hoe pas ik het wachtwoord aan

Je wachtwoord aanpassen in Plesk gaat op dezelfde manier als het aanmaken van een mailadres. Je gaat naar Mail en klikt vervolgens het adres aan waarvan het wachtwoord mag worden veranderd:

j8slliThBaZtMtx1bV6vWuMyGyNdDLsXyw

Je vult twee keer het nieuwe wachtwoord in en dan klik je op Toepassen.

Mijn mailadres is aangemaakt en wat nu

Gefeliciteerd, je hebt een mailadres. Je wilt nu uiteraard graag zorgen dat je deze kunt gebruiken om mails te ontvangen en versturen. Je kunt dit doen met onze webmail: log in op http://webmail.yourhosting.nl met je mailadres en het ingesteld wachtwoord. Wil je liever mailen met bijvoorbeeld Outlook of je mobiele telefoon? Dat kan uiteraard ook, kijk op deze pagina om een handleiding te vinden voor jouw mailprogramma.

D
Dmitri is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.