Als je een website bij ons host kan het voorkomen dat deze niet werkt. Uiteraard willen we dit zo veel mogelijk voorkomen. En als het toch voorkomt dan moet dit zo snel mogelijk oplost worden. We hebben de meest voorkomende problemen en oplossingen voor je verzameld. Je kunt deze doornemen voordat je contact opneemt.
Inhoudsopgave
- Altijd eerst checken: Yourhosting status pagina!
- Controleer domeinnaam
- WordPress updates
- PHP versie
- MySQL database wachtwoord
- Verwijst de domeinnaam naar de juiste map
- Is de website gehackt?
- Check de error log
- Werkt het SSL certificaat?
- IP blokkade
Altijd eerst checken: Yourhosting status pagina!
Check altijd eerst https://status.yourhosting.nl/. Wellicht is er onderhoud of storing op onze servers. Op deze site houden we bij of er storing is en geven we aan wanneer dit is opgelost. Dan weet je direct of het aan ons ligt en hoef je verder geen onderzoek te doen.
Controleer domeinnaam
Een issue met de website kan ook ontstaan als er fout is in de domeinnaam. Je kunt hier meer lezen over DNS beheer. Controleer of de Nameservers en de DNS instellingen naar je pakket verwijzen.
WordPress updates
Heb je een WordPress website? Plesk heeft een handige functie waarmee je een overzicht hebt van alle WordPress websites die in het pakket staan. Deze tool geeft meteen een melding als bijvoorbeeld de PHP versie of een ander onderdeel een update nodig heeft.
Je kunt naar WordPress (laatste optie in het menu links) en klik daarna de bewuste site aan. Je ziet nu een overzicht met een waarschuwing wanneer er updates nodig zijn.
PHP versie
Heb je geen WordPress site? De PHP versie kun je ook terugvinden in de algemene hostinginstellingen. Je hebt geen automatische detectie of deze up-to-date is of niet; maar je kunt het wel aanpassen om (beter) overeen te komen met de PHP versie van je website.
MySQL database wachtwoord
Heb je het wachtwoord van de MySQL database aanpast? Dit gaat dit vaak niet automatisch mee in het config-bestand van de website. Hierdoor kan de site geen verbinding meer maken met de database.
Deze fout is gemakkelijk te herkennen aan de melding "Error in connecting database" als je naar de site toe wilt. Gelukkig kun je het wachtwoord in dit bestand handmatig aanpassen naar het nieuwe wachtwoord.
We gebruiken een WordPress installatie in dit voorbeeld.
- Ga naar de map waar de WordPress installatie staat;
- Open wp-config.php en zoek naar de term DB_PASSWORD;
- Daarachter staat het wachtwoord;
- Pas dit aan naar het juiste.
Domeinnaam naar de juiste map
Een website staat doorgaans in een apart mapje in je hostingpakket. Als je bijvoorbeeld WordPress installeert via Plesk. Maar als het een handmatige installatie is kan het zijn dat de site in een andere map is terechtgekomen. Dan is het wellicht nodig om dit aan te passen in de instellingen.
- Controleer in welke map je website staat;
- Ga naar Websites & domeinen;
- Klik op Hostinginstellingen bij de betreffende domeinnaam;
- Controleer de regel Hoofdmap (root);
- Deze moet overeenkomen met de map waar de site in in staat.
Website gehackt
Staat er content op de site die je er niet zelf heeft opgezet? Krijgt je vreemde mailtjes binnen of zie je mappen staan met onbekende content? Het kan dan goed zijn dat de website gehackt is. In veel gevallen zal je hier zelf al een bericht van ons over ontvangen hebben. Is dat niet het geval, neem dan contact op om dit te laten nakijken.
Error log
Als er iets mis gaat met het weergeven van een website wordt er in veel gevallen een melding van gemaakt in de zgn. error log. Dat is een bestandje in het overzicht van je websitebestanden. Je kunt deze doornemen om te zien of er een melding in staat.
SSL certificaat
Controleer of de foutmelding samenhangt met het ontbreken van een SSL certificaat. De melding ziet er dan zo uit:
In zo'n geval is er waarschijnlijk niks aan de hand met de website zelf maar wordt deze niet weergegeven omdat SSL niet (goed) is geconfigureerd. Zie dit artikel voor meer informatie over SSL.
IP blokkade
Kunnen anderen de website prima benaderen maar jij niet? Dan kan het ook zijn dat je IP adres (per abuis) is geblokkeerd. Deze staat dan in de firewall en je kan in dat geval ook issues ondervinden met het benaderen van de mail en Plesk. Je kunt je IP opzoeken op deze site: http://uwip.nl. Neem contact op en vraag of we dit IP adres voor je willen nakijken. Tip: Je kunt het ook testen door de website te bezoeken met je telefoon vanaf een 4G verbinding. (Wifi dus uitzetten).