Blacklisting bij Argeweb

Als je gebruik maakt van mail kun je te maken krijgen met blacklisting. Dit is een methode waarbij ongewenste mail wordt tegengehouden. In dit artikel vertellen we er meer over.

Inhoudsopgave

Inleiding

Blacklisting is een vermelding van één of meerdere IP-adressen op een zogenaamde zwarte lijst. Deze lijsten houden bij vanaf welke IP-adressen er grote hoeveelheden spam zijn verzonden. Mail vanaf deze afzenders wordt dan voortaan direct geblokkeerd. Helaas gebeurt dit ook wel eens onterecht.

Zwarte lijst

Als je zelf op een zwarte lijst staat dan krijg je bij het versturen van mail een bericht terug. Dat ziet er ongeveer uit zoals in onderstaand voorbeeld.

Uiteraard zijn er vele variaties op deze melding. Je ziet echter altijd de vermelding van termen als blocked of blacklist. Het is belangrijk om te achterhalen welk IP-adres er wordt geblacklist. Dit kan namelijk een IP-adres zijn van je eigen e-mail provider, een IP-adres van de ontvangende partij of zelfs het IP-adres van je internetprovider.

Herkomst

In de melding uit het voorbeeld zie je dat het fictieve IP-adres 123.456.789.10 wordt geblokkeerd. Soms zal er in de bounce melding ook staan vermeld om welke specifieke server het gaat. De naam van deze server kan je soms al in de juiste richting sturen. Is het niet direct duidelijk waar het IP adres van is dan kun je dit ook proberen te zoeken. Aan de hand van de gevonden informatie weet je bij welke partij je kunt aankloppen. Zij kunnen dan meer informatie geven over de status van de blacklisting. In de meeste gevallen is er reeds actie ondernomen door de geblokkeerde partij, maar is het een kwestie van tijd voordat de vermeldingen worden opgeheven.

Provider

Als de blokkade bij de provider ligt neem dan met hen contact op. Als Argeweb zelf bijvoorbeeld de oorzaak lijkt dan staan we je uiteraard graag te woord over de oplossing.

Afmelden

Als je een eigen server beheert ben je uiteraard ook zelf verantwoordelijk voor oplossen van het probleem. Het is dan belangrijk dat je de oorzaak van de blacklisting stopt. Denk bijvoorbeeld aan het wijzigen van de wachtwoorden zodat er geen spam meer gestuurd kan worden. Daarna kun je je afmelden bij de diverse blacklists door delisting aan te vragen. Dit zal  meestal 24 tot 48 uur in beslag nemen. In de mail die je krijgt staan vaak instructies. Kom je hier niet helemaal uit? Neem dan ook gerust contact op; we denken met je mee.

D
Dmitri is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.