Werkt je mail niet meer? Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Het is handig om deze stapsgewijs langs te lopen; dan voorkom je onnodig werk en kun wij je ook sneller helpen.
Inhoudsopgave
1. Inventarisatie
Check of je de volgende informatie hebt. Dit is ook handig als je met ons contact wilt opnemen.
- Wat is de domeinnaam en het e-mailadres waar het om gaat?
- Welk pakket heb je?
- Noteer eventuele foutmeldingen of automatische replies op je mail
- Maak een lijstje van wat je allemaal al geprobeerd hebt
3. Stappenplan
- Log in op Mijn Yourhosting en kijk of de domeinnaam en het pakket voor de mail nog actief zijn. Zijn deze misschien (onbedoeld) opgezegd? Of misschien heb je deze pas onlangs aangeschaft maar is de verhuizing nog niet afgerond. Check zo nodig de Whois om te zien of de domeinnaam wel echt bij ons en op jouw naam staat.
- Controleer de DNS. Staan de nameservers en de MX records goed? Je kunt meer over DNS beheer lezen in dit artikel.
- Staan de nameservers extern dan moet je onze MX records bij de andere aanbieder toevoegen.
- Heb je MX records van Microsoft? De mail loopt dan niet via onze mailservers maar bij Microsoft 365.
- Domeinnaam, pakket en DNS in orde? Ga dan naar Plesk en controleer of je mailadres daar is aangemaakt, gekoppeld is aan een postvak en dit postvak niet vol is. Meer over mailbeheer in Plesk vind je hier.
- Test of je kunt inloggen in de webmail. Lukt dit niet? Stel een nieuw wachtwoord in via Plesk (zie stap 5).
- Ingelogd in de webmail? Test of je hier berichten kunt ontvangen en versturen. Als dit lukt dan zit het probleem in je mailprogramma. We hebben hier een overzicht van handleidingen om je mailprogramma in te stellen.
- Mail versturen en/of ontvangen lukt ook in de webmail niet? Kijk bij Externe Factoren hieronder.
4. Externe factoren
Voor je hier verder gaat, controleer of je alle stappen uit de vorige paragraaf hebt doorlopen. Nog steeds geen oplossing? Controleer de volgende zaken.
- Gebruik je een wifi verbinding? Schakel deze uit en test op je telefoon met 4G of mailen nu wel lukt
- Maak je gebruik van een VPN of remote desktop? Schakel deze even uit en kijk of het verschil maakt
- Heb je een antivirus scanner? Schakel deze uit en test of je kunt mailen. (Schakel deze daarna weer in!)
- Stuur je een test mail telkens naar dezelfde persoon? Probeer een adres met een andere domeinnaam achter de @
Kun je na één van deze acties wel mailen? Neem dan contact op met support van de betreffende dienst om te zorgen dat jouw mailadres niet meer wordt geblokkeerd.
5. Contact opnemen
Heeft dit allemaal niet geholpen of kom je er met een bepaalde stap niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk. Zorg dat je volgende gegevens bij de hand hebt:
- Klantnummer
- Domeinnaam
- E-mailadres waar het om gaat
- Lijstje met alles wat je al gedaan hebt
- Eventueel foutmeldingen of bounce-mails die je krijgt