Statuscodes en foutmeldingen bij Argeweb

Als je een website bezoekt die niet kan worden weergegeven krijg je een foutmelding. Hierbij staat vaak een statuscode. Hieruit kun je opmaken wat de oorzaak is van de fout. In dit artikel bespreken we een aantal van die foutcodes.

Inhoudsopgave

400 - Foute aanvraag

Je krijgt een 400 Foute aanvraag melding als de browser een verzoek stuurt naar de server maar de server dit verzoek niet herkent. In de praktijk komt dit veel voor bij verouderde browsers. Nieuwere browsers sturen meer informatie naar de server dan voorheen. Bij het ontbreken van dergelijke informatie kan deze melding te zien zijn. 

Bij een dergelijke melding is het altijd verstandig om het error.log bestand te raadplegen. Hierin staat waardevolle informatie . Het error.log bestand staat in de map logs en je vindt dit bestand bij Bestanden in de Hostingmanager. 

401 - Niet geautoriseerd

De foutmelding Niet geautoriseerd komt voor als een bestand of map met een wachtwoord is beveiligd. Je ziet een venster om een gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Als je dit wegklikt geeft de server een 401 Niet geautoriseerd melding.

Er zijn meerdere oplossingen:

  • Kijk in de Hostingmanager op de pagina Websites & domeinnamen en schakel de beveiliging uit
  • Vul de juiste gebruikersnaam en wachtwoord in

Staan er geen beveiligingen op de pagina Afgeschermde mappen dan is het waarschijnlijk een handmatige aanpassing geweest. Verder onderzoek is dan nodig. Helaas is hier geen eenduidige oplossing voor te geven.

403 - Toegang verboden

De 403 Toegang verboden melding betekent dat de opgevraagde informatie niet toegankelijk is of het commando niet is toegestaan. Vaak komt dit door:

  • een index bestand dat niet (juist) aanwezig is
  • onvoldoende rechten

Hieronder leggen we beide opties uit.

1. Geen index bestand aanwezig of benoemd

Een veelvoorkomend voorbeeld van de 403 melding is wanneer er geen index.html/.htm/.php aanwezig is en er geen andere index is gedefinieerd in het .htaccess bestand. Standaard zoekt de webserver naar een bestand waarvan de naam begint met index. Als dit bestand niet gevonden kan worden probeert de server een lijst te tonen van alle bestanden die wel aanwezig zijn in de betreffende map. Om veiligheidsredenen hebben wij dit uitgeschakeld. De server stuurt alleen een 403 foutcode terug.

Bij deze melding is het altijd verstandig om het error.log bestand te raadplegen. Hierin staat waardevolle informatie. Het error.log bestand bevindt zich in de map logs bij Bestanden in Plesk. 

Oplossing

  1. Je hernoemt het bestand naar index.html of index.htm.
  2. Kun je het bestand niet hernoemen dan kun je de volgende code toevoegen aan je .htaccess bestand: 
DirectoryIndex home.html

2. Onvoldoende rechten

Een ander voorbeeld is het bezoeken van een pagina waarvan de rechten dit niet toelaten. Een bestand heeft minimaal leesrechten nodig voor de eigenaar (chmod 400 of hoger).

Heeft een bestand onvoldoende rechten dan verschijnt de volgende melding in het error.log:

(13)Permission denied: file permissions deny server access: /home/testpakket.nl/public_html/test.htm

Oplossing

De verschillende rechten zijn:

  • Lees (read);
  • Schrijf (write);
  • Uitvoeren (execute);

Deze zijn in te delen in de volgende groepen:

  • Eigenaar (user);
  • Groep (group);
  • Anderen (other);

Voor het weergeven van de rechten van een bestand wordt de volgende notatie gebruikt:

Eigenaar - Groep - Anderen

rwx rwx rwx

Krijg je een 403-foutmelding controleer dan of voor het bestand de juiste rechten zijn ingesteld. Het bekijken en wijzigen van de rechten kan in vrijwel alle FTP programma's. Hier wordt het vaak benoemd als 'chmod'. Ook kun je de rechten bekijken en/of wijzigen bij Bestanden in de Plesk. Selecteer hiervoor een bestand en kijk links onder het kopje Permissions

404 - Bestand niet gevonden

Een 404-foutcode ontstaat als er een verzoek wordt gedaan voor een bestand dat niet aanwezig is op de server. Bij deze melding is het altijd verstandig om het error.log bestand te raadplegen. Hierin staat waardevolle informatie. Het error.log bestand vind je in de map logs bij Bestanden in Plesk. 

Een voorbeeld van de melding 

"404 - Bestand niet gevonden" in het error.log: "File does not exist: /home/domeinnaam.nl/public_html/pagina3.htm".

Mogelijke oplossingen:

  • Kijk of ingevulde adres geen typefouten bevat. Let hierbij ook op hoofdletters en kleine letters
  • Komt het pad in het error.log niet overeen met het adres dat je invult? Controleer dan het .htaccess bestand op verwijzingen. 

500 - Internal (Interne) server error

De server stuurt de foutmelding 500 internal server error als er een fout aanwezig is in het .htaccess bestand. Denk hierbij aan een typefout of een fout in de verwijzing. Kijk bij deze melding altijd in het error.log. Hier staat de reden van de foutmelding. 

D
Dmitri is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.