Yourhosting - Migratie MijnWebsite Winkel naar Yourwebsite

De webbuilder MijnWebsite stopt. Vanaf half januari 2023 zetten we daarom alle MijnWebsite-webshops over naar YourWebsite. Deze informatiepagina geeft je antwoord op de veelgestelde vragen over de migratie.

Inhoudsopgave

I. Migratie

II. Bewerken van je website 

III. Vindbaarheid en SEO

I. Migratie

Waarom stoppen jullie met de sitebuilder MijnWebsite?

Onze leverancier van MijnWebsite stopt per 31 maart met het aanbieden van dit websiteprogramma. We hebben daarom gezocht naar een goed alternatief. Voor onze klanten met webshops hebben we dit gevonden in YourWebsite. Het shopgedeelte van je website is gemaakt met in het programma Ecwid, die je vanuit MijnWebsite kon beheren. Ecwid blijft gewoon bestaan en voegen we toe aan de webbuilder YourWebsite. Onze klanten die gebruikmaken van MijnWebsite Winkel hebben we in januari een e-mail gestuurd over het uitfaseren van MijnWebsite en de overgang naar YourWebsite.


Iwo_G929kVdCLgEzVVB0OObql9kcuGvTmg


Waarom is de keuze op YourWebsite gevallen?

Onze insteek voor een websitebuilder is altijd geweest, dat dit zo simpel mogelijk moet zijn. Dat was bij MijnWebsite zo en dat is ook bij YourWebsite het geval. Het drag & drop principe is hier ook van toepassing. Daarnaast heeft YourWebsite meer mogelijkheden voor onder andere plugins en aanpassingen. Het shopgedeelte van je website is gemaakt met in het programma Ecwid, die je vanuit MijnWebsite kon beheren. Ecwid blijft gewoon bestaan en voegen we toe aan de webbuilder YourWebsite. Heb je vragen hebben over YourWebsite? Neem dan contact op met onze supportspecialisten, we helpen je graag.

Wat gebeurt er met mijn huidige website?

Je huidige website gemaakt met MijnWebsite zetten wij voor je over naar YourWebsite. Dat betekent dat al je data bewaard blijft. Omdat het een ander systeem is, kan de indeling / opmaak er anders uitzien dan je gewend bent. 

Het winkelgedeelte van je website (waar je producten in beheert) is gemaakt met Ecwid, waar YourWebsite ook mee werkt. Het shopgedeelte blijft dus dezelfde software en zetten we over naar YourWebsite, zodat je het voortaan daar kunt beheren. Natuurlijk kun je zelf ook aanpassingen doen aan je webshop in YourWebsite. Ook hiervoor geldt dat als je even met je mee moeten kijken, onze supportspecialisten voor je klaar staan.

Hoe zit het met het MijnWebsite Winkel-pakket?

Je behoudt gewoon je huidige MijnWebsite Winkel-pakket. We veranderen niets aan je pakket zelf, alleen de software waar je website mee gemaakt is, wijzigt.

Wat zetten jullie allemaal over met de migratie?

Binnen het websitegedeelte bouwen we de bestaande website zo goed mogelijk na wat je nu live hebt staan. Het winkelgedeelte, met alle producten en prijzen, voegen we in zijn geheel toe aan de nieuwe website. Ook de meta beschrijving zetten we over. Mocht je toch nog iets missen, laat het ons dan weten!

Wanneer wordt mijn webshop omgezet?

Vanaf 16 januari starten we met het omzetten van de websites die op MijnWebsite Winkel draaien. We verwachten hier 7-8 weken voor nodig te hebben. De winkel en alle beheerfuncties kun je gewoon blijven gebruiken in deze periode. Vlak voordat jouw website aan de beurt is, ontvang je een e-mail van ons. 

NB: We vragen je om vanaf dat moment zo min mogelijk wijzigingen aan je website te doen, zodat we alles goed kunnen overzetten. Bij de migratie maken we een kopie van je website. Deze plaatsen we, in de daarop volgende dagen, op je hostingpakket en dan zetten we hem daar online. Wijzigingen van nĂ¡ die kopie worden dus niet meegenomen.

Het shopgedeelte zetten we 1 op 1 over. Er is geen sprake van downtime en je webshop blijft gewoon online en bestellingen kunnen blijven doorlopen. Zodra het overzetten is afgerond, ontvang je een bericht per e-mail van ons. Je kan daarna je website bewerken in YourWebsite.


Het is helaas niet mogelijk om je website eerder of later te migreren. Wel kunnen we een indicatie geven wanneer jouw website op de planning staat. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Hoe zit het met bestellingen

Je webshop blijft gewoon online tijdens de migratie. Ook bestellingen kunnen gewoon bij je binnen blijven komen.

Moet ik zelf iets doen voor de migratie van mijn website?

Je hoeft voor de migratie zelf niets te doen. We brengen je op de hoogte, zodra de migratie is afgerond. Vanaf dat moment kan je je webshop aanpassen via de nieuwe websitebuilder.

Wat moet ik doen met nog niet gepubliceerde wijzigingen?

We kunnen alleen overzetten wat je online hebt staan, en dus gepubliceerd is. Was je bezig met wijzigingen in je website en heb je deze nog niet gepubliceerd? Als je graag wilt dat de wijzigingen toch meegaan naar het nieuwe systeem, dan raden we je aan deze wijzigingen toch te publiceren. Was je nog niet zo ver en wil je de wijzigingen toch niet live hebben, dan kun je natuurlijk ook wachten tot na de migratie en de wijzigingen dan opnieuw in het nieuwe systeem maken.

Worden mijn producten ook overgezet?

Het winkelgedeelte van je website (waar je producten in beheert) is gemaakt met Ecwid dat toegevoegd was aan MijnWebsite. YourWebsite werkt ook met Ecwid, waardoor we het shopgedeelte dus 1 op 1 kunnen overzetten. Je producten, en eventuele kortingscodes en/of verzendkosten worden dus gewoon overgezet naar de (Ecwid) shop in YourWebsite, zodat je het voortaan daar kunt beheren. 

Wat gaat de verandering met de prijs doen?

Deze verandering heeft geen invloed op de prijs. Je behoudt hetzelfde pakket. Alleen de software waarmee je de webshop bewerkt, wijzigt.

II. Bewerken van je website 

Hoe kan ik de website bewerken nadat de migratie is afgerond?

Om naar de nieuwe YourWebsite-websitebuilder te gaan log je in op https://login.sitebuilder.yourwebsite.nl/. Vul bij de gebruikersnaam de domeinnaam (url) in waar je webshop op staat. Log je hier voor het eerst in, maak dan eerst zelf een wachtwoord aan door te klikken op 'Wachtwoord vergeten'.

Wat kan ik doen als mijn webshop er in YourWebsite niet goed uitziet?

We proberen je website zo goed mogelijk over te zetten. Ziet het er toch niet naar wens uit, of loop je ergens tegenaan? We staan voor je klaar, neem hiervoor contact op met onze supportspecialisten.

Hoe werkt YourWebsite?

We hebben een informatiepagina gemaakt hoe het websiteprogramma YourWebsite werkt en hoe je je website aanpast in YourWebsite. Je vindt de YourWebsite-handleiding op onze supportpagina.

III. Vindbaarheid en SEO

Wat gebeurt er met mijn SEO-velden?

SEO (search engine optimalisation, oftewel; hoe goed je website gevonden wordt in zoekmachines) is afhankelijk van veel verschillende factoren. We nemen je meta-beschrijving mee naar je nieuwe website. Ook blijven alle URL's gelijk. Had je een Google Analytics code ingevuld in MijnWebsite Winkel? Deze kunnen we helaas niet automatisch voor je overzetten. 

Ik heb Google analytics gekoppeld aan MijnWebsite Winkel. Gaat dat automatisch over naar YourWebsite?

Door je website te koppelen aan Google Analytics kun je de statistieken van je website bijhouden. Hier haal je veel informatie uit over wat bezoekers doen op je website en hoe (goed) je gevonden wordt. Had je een Google Analytics code ingevuld in MijnWebsite? Deze kunnen we helaas niet automatisch voor je overzetten. Op deze pagina lees je hoe je de Google Analytics tracking ID instelt bij YourWebsite.

Gaat de metabeschrijving van mijn website ook automatisch mee bij de migratie?

Jazeker, de meta beschrijving van je website zetten wij over naar YourWebsite. Mocht je hier iets in missen, neem dan contact op met ons op.

M
Mark is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.