Je kunt een domeinnaam naar Argeweb verhuizen. Je doet dat met een verhuiscode. In deze handleiding leggen we uit hoe je dat doet.
Inhoudsopgave
- Verhuiscode opvragen
- Provider verstrekt het token niet
- Domein is gelockt
- Mailadres administratieve contact
Verhuiscode opvragen
Om een domeinnaam te verhuizen heb je een verhuiscode nodig. Deze code wordt ook wel (verhuis)token genoemd. Deze krijg je van de huidige provider; dus de partij waar de domeinnaam nu geregistreerd staat. Je besteld de domeinnaam vervolgens bij de nieuwe provider en geeft de verhuiscode aan hen door. Zij regelen de rest.
Provider verstrekt het token niet
De partij waar de domeinnaam geregistreerd staat is altijd verplicht om een verhuiscode door te geven. Ook als je bijvoorbeeld nog openstaande betalingen hebt mogen zij dit nooit achterhouden. Gebeurt dit toch neem dan gerust even contact met ons op voor hulp. We kunnen dan samen kijken hoe we de provider kunnen benaderen met het verzoek. Lukt ook dit niet? Dan kan dit in het uiterste geval geëscaleerd worden via de SIDN. In de praktijk is dit vrijwel nooit nodig.
Domein is gelockt
Bij domeinnamen met een generieke extensie (.com, ,net, .org, etc.) kan er een lock op het domein zitten. Dit is een extra beveiliging om te voorkomen dat een domeinnaam ongewenst verhuist wordt. Je kunt bij de huidige provider aangeven dat je deze lock wilt verwijderen als ze dit niet al gedaan hebben. Je kunt op who.is zien of er een lock op het domein zit.
Mailadres administratieve contact
Een andere voorwaarden bij generieke domeinnamen is dat je de verhuizing bevestigd via de mail. Je ontvangt een bericht op het mailadres van je administratieve contactpersoon; deze heb je opgegeven toen je de domeinnaam registreerde. In de mail staat een link waarmee je de verhuizing autoriseert. Weet je niet zeker of dit mailadres nog klopt? Check dit dan eerst met de huidige provider voordat je de verhuizing in gang zet.