Soms lukt het inloggen op FTP-server niet. Hierbij een aantal tips om de oorzaak van de storing snel op te sporen en te verhelpen.
Inhoudsopgave
- Gebruikersnaam en wachtwoord
- Hostnaam, poort en verbindingstype
- Internetverbinding
- Verbinding geweigerd
- Nog steeds geen verbinding?
Gebruikersnaam en wachtwoord
De gebruikersnaam van het FTP-account heb je tijdens de registratie per e-mail van Vevida bevestigd gekregen. Ben je de inlognaam vergeten? Je kunt deze eenvoudig terugvinden in Mijn Account onder het kopje Websites. in Mijn Account kun je ook het wachtwoord van het FTP-account veranderen. Lees hier hoe je jouw FTP-wachtwoord aanpast.
Tip: Het is sowieso goed om regelmatig je wachtwoord te veranderen.
Hostnaam, poort en verbindingstype
Controleer of het programma verbinding probeert te maken met ftp.vevida.com. De bijbehorende standaardpoort is 21. In het FTP-programma moet ingesteld staan dat deze een passive (of PASV) verbinding maakt.
- Als je het FTP-programma FileZilla gebruikt selecteer dan in het menu Bewerken – Instellingen.
- In het nieuwe venster kun je Passieve modus vinden onder Verbinding – FTP.
- Controleer of hier de optie Het externe IP-adres van de server gebruiken aan staat.
Internetverbinding
Test of je verbinding hebt met het internet. Ga bijvoorbeeld even naar yourhosting.nl.
Verbinding geweigerd
Het is mogelijk dat een virusscanner of firewall de verbinding tegenhoudt. Schakel deze uit en probeer het dan nog een keer. Lukt het inloggen op de FTP-server nu wel? Dan is er mogelijk een instelling veranderd in de virusscanner of firewall. Neem in dat geval contact op met de leverancier van jouw firewall of virusscanner.
Nog steeds geen verbinding?
Als bovenstaande tips het probleem niet hebben verholpen neem dan gerust even contact op. Veel FTP-programma’s houden een logbestand bij met daarin alle relevante FTP-meldingen. Het logbestand kun je mailen naar onze klantenservice.