Je kunt een domeinnaam verhuizen naar een andere aanbieder. Hierbij gelden allerlei verschillende voorwaarden per type domeinnaam. Een verhuizing gaat daardoor ook wel eens fout. In dit artikel bespreken we veelvoorkomende problemen en hoe je deze oplost.
Inhoudsopgave
Afkoelperiode
Je kunt een domeinnaam vaak niet verhuizen als deze minder dan 60 dagen geleden geregistreerd is. Dit is een regel van de ICANN. Dat is de organisatie die generieke extensies beheert zoals .com en .net. Zorg dus dat je een domeinnaam altijd aanschaft via de partij waar je deze ook geregistreerd wilt hebben.
Verlopen
Een domeinnaam is verlopen (expired) als deze is opgezegd en de einddatum is verstreken. De domeinnaam komt dan in quarantaine. Voordat dit gebeurt kun je de domeinnaam heractiveren. Dit kan bij de provider waar de domeinnaam is geregistreerd. Ook als je een domeinnaam uit quarantaine wilt halen moet je bij hen zijn.
Registrar lock
Een domeinnaam kan de status Protected hebben. Dit wordt ook wel Registrar Lock genoemd. Deze status moet eerst worden opgeheven voor de verhuizing in gang kan worden gezet. Zo'n lock is een extra bescherming om te voorkomen dat de domeinnaam ongewenst verhuist wordt. De eigenaar van de domeinnaam kan verzoeken de lock er af te halen. Je kunt ook altijd zien of een lock actief is als je de domeinnaam opzoekt in de whois.
Mailadres
Als je een domeinnaam registreert geef je altijd een mailadres op. Dit is het mailadres waar een verhuiscode naar toe gaat en een autorisatiemail met een link om een wijziging te bevestigen. Het is belangrijk dat dit mailadres up-to-date is zodat je deze mails kunt ontvangen. NB: Dit adres is niet per se hetzelfde als het mailadres in je klantomgeving.