Hoe werkt jullie spamfilter?

E-mail is een erg eenvoudig communicatiemiddel. Helaas wordt het ook veel misbruikt. Voor virussen, maar ook voor ongewenste reclame en phishing (oplichting). Naar schatting bestaat 70 tot 80 procent van alle wereldwijde e-mailverkeer uit berichten die ongewenst zijn. Dit levert veel ergernis op en kost veel productiviteit.

Het beoordelen van een bericht of het een gewenst of ongewenst bericht is, is een complex proces. Is de software te streng, dan worden wellicht gewenste berichten geblokkeerd. Is de software te coulant, dan komen te veel ongewenste berichten door. Het is belangrijk om daar een goede balans in te vinden. Door middel van een aantal factoren maakt ons spamfilter bepaalde afwegingen.

  • Hoe is de reputatie van de afzender en zijn internetprovider?
  • Is de mailserver van de afzender technisch goed op orde?
  • Is de email technisch correct opgebouwd?
  • Is de afzender een gevalideerde bron?
  • Is er eerder contact geweest met de afzender?
  • Wat is de inhoud (digitale vingerafdruk) van het bericht? Bevat het reclame voor medicijnen of verzoeken om credit-card gegevens, dan is de waarschijnlijkheid op een ongewenst bericht groot.
  • Enzovoorts.

Doordat een zorgvuldige afweging wordt gemaakt van deze factoren ontvangt u alleen de berichten waarop u zit te wachten. Ten minste 99,98% van alle spam wordt geblokkeerd. Het percentage berichten dat onterecht wordt tegengehouden is minder dan 0,0001%.

M
Mark is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.