Meestgestelde vragen over Acronis bij Yourhosting

Acronis Backup is een back-up oplossing bij Yourhosting. Heb je vragen over het gebruik van Acronis? We hebben hier alle vragen verzameld. 

Inhoudsopgave

Hoe log ik in?

Via https://cloud.acronis.com/login log je rechtstreeks in op Acronis. Je hoeft hiervoor niets te downloaden.

Hoe reset ik mijn wachtwoord?

Herstel je wachtwoord eenvoudig via Acronis. Voer eerst je gebruikersnaam in, vervolgens ontvang je een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord instelt. Weet je je gebruikersnaam niet meer? Je vindt je gebruikersnaam in e-mails die je hebt ontvangen van acronis@yourhosting.nl of noreply-abc@cloud.acronis.com. Lukt dit niet, neem dan even contact op.

Hoe kan ik Acronis opzeggen?

Je beheert je Acronis-licentie via Mijn Account. Je voert de opzegging door via Mijn Account bij 'Mijn cloudproducten'. Klik daar via 'Producten' door naar 'Acronis'. Via de rode tekst 'verwijderen' achter het pakket kun je je licentie opzeggen.

Hoe maak ik gebruikersaccounts & eenheden aan?

Met gebruikersbeheer kun je als beheerder nieuwe gebruikers en eenheden aanmaken. Een eenheid is een klant of afdeling binnen je bedrijf. Elke eenheid heeft een eigen beheerder die alleen toegang heeft en gebruikers kan aanmaken binnen zijn eigen eenheid. Dit is alleen mogelijk met Acronis Backup Online Pro.

Je doet dit in het Management Console

Mijn back-upruimte is vol. Wat moet ik doen?

Als je back-upruimte vol is kun je twee dingen doen:

  1. Back-ups verwijderen (en eventueel je back-upplan aanpassen). Back-ups verwijderen en het back-upplan aanpassen doe je hier.
  2. Upgraden naar een grotere licentie. Je vraagt een upgrade door contact op te nemen.

Waar staat mijn data?

Je data staat in het Acronis-datacenter in Frankfurt en valt daarom onder de Europese wetgeving.

Hoe stel ik een back-upplan in voor een apparaat/applicatie?

Met Acronis Backup Online stel je eenvoudig een back-upplan in. Dat doe je in Backup & Disaster Recovery.

Volg de volgende stappen voor het toevoegen van een nieuw apparaat:

  1. Ga naar Backup & Disaster Recovery en klik op ‘Toevoegen’;
  2. Selecteer het apparaat of de applicatie die je wilt back-uppen;
  3. De te installeren agent wordt aangeboden, klik op akkoord / de agent wordt op de servers van Acronis geïnstalleerd;
  4. Na installatie wordt het toegevoegde apparaat zichtbaar in Backup & Disaster Recovery.

Nu kun je het back-upplan voor dit apparaat instellen. Hierin stel je in wat je wilt back-uppen, wanneer je wilt back-uppen, waar je de back-ups wilt opslaan (in de cloud) en hoelang je deze wilt bewaren.

Voor meer informatie over de installatie van agenten op Windows, Mac, Mobiel/Tablet en servers, vind je op de supportpagina van Acronis.

Kan ik een back-up maken van bestanden en e-mail in Microsoft 365?

Ja, Acronis is de enige back-upprovider die deze functionaliteit aanbiedt voor Office 365.

Met Acronis kun je back-ups maken van:

  • Exchange Online mailboxen (gebruikerspostvakken, gedeelde postvakken en archieven)
  • Microsoft 365-groepen (bestanden en e-mail)
  • SharePoint Online-sites

Geback-upte bestanden en e-mail kunnen hersteld worden naar de originele locatie, een andere locatie in Microsoft 365 of gedownload worden.

Acronis stelt een rechtstreekse verbinding in tussen Microsoft 365 en het Acronis datacentrum. Om deze verbinding in te stellen, heeft Acronis de gebruikersnaam en wachtwoord van het Microsoft 365-beheeraccount nodig. Wij adviseren je om hiervoor een apart beheeraccount in Office 365 aan te maken met een wachtwoord dat niet verloopt. Als je Office 365 bij ons afneemt, maken wij dit account graag voor je aan als je ons hiervoor een supportbericht stuurt.

Kan ik een automatische back-up instellen?

In Acronis Back-up Online stel je een back-upplan in. In dit back-upplan bepaal je wat je back-upt, wanneer je back-upt, hoe vaak je een back-up maakt en hoelang je de back-up bewaart. Vervolgens wordt het back-upplan volgens de ingestelde planning automatisch uitgevoerd.

Daarnaast biedt Acronis ook de mogelijkheid om handmatig een back-up aan te zetten.

Je beheert je back-upplannen hier. 

Wordt er altijd een volledige back-up gemaakt?

Met Acronis Backup Online worden back-ups gemaakt en opgeslagen in het datacentrum van Acronis in Frankfurt. De eerste back-up in de keten is de volledige back-up. Elke volgende back-up is een incrementele back-up. Dit betekent dat er alleen een back-up wordt gemaakt van de wijzigingen ten opzichte van de vorige back-up. Zo wordt er niet elke keer een volledige back-up gemaakt, zodat het back-uppen snel gaat en weinig ruimte kost. 

Kan ik back-ups automatisch laten verwijderen zonder dataverlies?

Heb je ingesteld dat een back-up na een bepaalde termijn wordt verwijderd en dat betreft de volledige back-up, dan zorgt Acronis ervoor dat de daarop volgende back-up vanaf dat moment de volledige back-up is. De eerste in de reeks blijft dus altijd de volledige back-up.

Bijvoorbeeld;

  • Week 1: document A en document B worden aangemaakt, beide documenten worden geback-upt met Acronis in de volledige back-up.
  • Week 2: document B wordt gewijzigd en document C wordt aangemaakt. In de incrementele back-up wordt document B en document C geback-upt.
  • Na één maand: de back-up die gemaakt is in week 1 wordt volgens planning verwijderd. Document A wordt nu doorgeschoven naar de back-up van week 2. Deze back-up is vanaf nu de volledige back-up.

Wanneer het back-upproces is onderbroken, wordt het proces later automatisch gestart vanaf het punt waar Acronis gebleven is.

Moet ik de gehele back-up herstellen?

Je kunt hele back-ups herstellen, maar dit hoeft niet. Je kunt uit een back-up een specifiek bestand of e-mail herstellen of downloaden.

Je herstelt een back-up via Backup & Disaster Recovery.

Hoe lang kan ik een back-up bewaren?

Back-ups van Acronis zijn oneindig lang te bewaren. Je kunt je back-up dus zo lang bewaren als je wilt.

Hoe veilig is mijn data?

De Acronis-back-upservers voldoen aan de beste veiligheids- en beveiligingsstandaarden. Dit betekent dat je data versleuteld wordt opgeslagen op, en verstuurd naar de Acronis-servers. Acronis maakt een extra kopie van je cloudback-ups in het datacentrum. Je hebt dan dus twee back-ups, die afzonderlijk van elkaar worden opgeslagen. Naast deze bescherming biedt Acronis de mogelijkheid om je back-ups met een extra encryptiesleutel te beveiligen.

Je back-up wordt in Frankfurt opgeslagen en voldoet aan de Europese Wetgeving. Dat betekent dat je bestanden veilig zijn voor overheidsinstanties. Zij mogen en kunnen je back-up niet inzien of achterhalen.

Daarnaast zijn Yourhosting en Acronis beide ISO-gecertificeerd. Wij staan er gezamenlijk voor in dat je back-ups van Acronis Backup Online veilig zijn.

Wat is een encryptiesleutel?

Via een encryptiesleutel worden bestanden gecodeerd (of versleuteld). Doordat je data alleen bereikbaar is voor iemand die beschikking heeft over deze encryptiesleutel, kan er nooit iemand anders bij jouw data. De encryptiesleutel is strikt persoonlijk.

Staat de encryptiesleutel standaard ingeschakeld?

De encryptiesleutel staat standaard uitgeschakeld. Je kunt deze inschakelen in je back-upplan in Backup & Disaster Recovery.

Kan ik mijn encryptiesleutel opvragen?

De encryptiesleutel bedenk je zelf. Het is belangrijk dat je deze niet kwijt raakt! De encryptiesleutel kan namelijk niet opnieuw ingesteld worden.

Met welk type encryptie is mijn data beveiligd?

Je data is beveiligd met in-transit and at-rest AES 256 encryptie.

Wat is ransomware?

Ransomware, ook wel gijzelsoftware genaamd, is een chantagemethode op internet. Er wordt schadelijke software (malware) op je computer geïnstalleerd, waarna je bestanden versleuteld worden en je er dus niet meer mee kunt werken. De daders chanteren je vervolgens om in ruil voor losgeld de malware te verwijderen, zodat je weer met je bestanden kunt werken.

Wat moet ik doen als ik getroffen ben door ransomware?

Als je bent getroffen door ransomware, is het allereerst belangrijk dat je nooit ingaat op het verzoek om losgeld te betalen. Door dat te doen houd je namelijk het systeem in stand.

Zorg dat je regelmatig een back-up maakt van je bestanden. Mochten je bestanden versleuteld worden door ransomware, kun je deze vervangen met de bestanden in de back-up. Voordat je bestanden gaat herstellen is het belangrijk dat de ransomware-aanval op je systeem geblokkeerd is.

Hierna kun je de bestanden in de back-up herstellen naar je apparaat. Hoe je dit doet met Acronis Backup Online, lees je in onze handleiding. Met Acronis Backup Online Pro kun je Windows-systemen extra beschermen tegen ransomware door middel van Acronis Active Protection.

Hoe werkt Acronis Active Protection?

Acronis Active Protection is een geavanceerd beveiligingssysteem tegen ransomware voor Windows-systemen. Active Protection scant actief alle actieve processen op je apparaat. Als Acronis verdachte patronen herkent, zoals het op grote schaal aanpassen van bestanden, dan grijpt Active Protection in door het proces te stoppen. Acronis zet vervolgens de oorspronkelijke versie van het bestand terug uit het cachegeheugen.

Acronis Active Protection houdt zelf in het cachegeheugen van de computer de pas gewijzigde bestanden bij. Het cachegeheugen neemt maximaal 20% van de harde schijf in gebruik. Als Acronis Active Protection ransomware tegenhoudt dan wordt hiervan een melding gemaakt op cloud.acronis.com. Het is vervolgens aan de gebruiker om de ransomware van de computer te verwijderen. 

Acronis Active Protection is mogelijk bij bij Acronis Backup Online Pro.

Herkennen van patronen

Active Protection observeert continu patronen in hoe bestanden worden gewijzigd op een apparaat. Aan de ene kant kan het wijzigen van bestanden gezien worden als normaal en verwacht gedrag, maar aan de andere kant kan het patroon wijzen op een verdacht proces, en dus een mogelijke ransomware-aanval. Acronis Active Protection bekijkt de acties en vergelijkt de patronen met patronen die kwaadaardig gedrag vertonen. Deze benadering is uitzonderlijk krachtig in het identificeren van ransomware-aanvallen. Active Protection herkent zelfs varianten van ransomware-aanvallen die nog niet eerder gezien zijn.

Whitelist en blacklist

Acronis Active Protection is een intelligent en zelflerend systeem dat in staat is om nieuwe bedreigingen te herkennen, gebaseerd op geïdentificeerde patronen en aangeleerde patronen. Resultaten worden aangepast om een onjuiste detectie te verminderen. Acronis houdt daarom een whitelist bij van programma's die bevoegd zijn en daadwerkelijk bepaalde acties mogen uitvoeren. Hiermee wordt voorkomen dat bepaalde activiteiten onterecht worden gezien als niet toegestaan.

Beveiligen van back-upbestanden

De enige manier waarop criminelen bij je back-upbestanden kunnen, is door de back-upsoftware aan te vallen en op die manier de bestanden alsnog corrupt te maken. Om zichzelf hiertegen te beschermen heeft Acronis een zelfverdedigingsmechanisme ingebouwd. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de back-upsoftware en de bestanden die hiermee gemaakt zijn op geen enkele manier aan te passen en/of te versleutelen zijn door kwaadwillende partijen.

Terughalen van aangetaste ransomware bestanden

Als ransomware start met het versleutelen van je bestanden, dan detecteert Acronis Active Protection dit proces heel snel en stopt het direct. Omdat Acronis een back-upoplossing is, kan alle data die is blootgesteld aan de ransomware en versleuteld is, teruggezet worden vanuit de back-up cloud. Acronis Active Protection herkent en stopt aanvallen van buitenaf en herstelt al je bestanden.

M
Marjolein is the author of this solution article.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.